Közgazdasági ismeretek oktatása középiskolákban

Publikálva: 2016. november 8.

Fontos a közgazdasági ismeretek oktatása, a gazdasági, pénzügyi folyamatok megismertetése a középiskolákban - hangzott el a Magyar Tudományos Akadémia által rendezett keddi kerekasztal-beszélgetésen.

A közgazdaságról a középiskolákban című fórumon Simai Mihály Széchenyi-díjas közgazdász bevezetőjében azt mondta, nemcsak a természettudományokban van tudásbeli lemaradásuk a fiataloknak, hanem a közgazdasági ismeretek terén is, és ez nem csak magyar probléma.

Az akadémikus szerint nem mindegy, hogy az embereknek milyenek a közgazdasági ismereteik, miként az sem, hogy a gazdasági döntésekben meghatározó fontosságú szereplőknek milyen a közgazdasági kulturáltságuk. Ez rendkívül fontos a politikusoknál - fűzte hozzá -, hiszen ők minden rendszerben hajlamosak arra, hogy szubjektív, voluntarista módon álljanak hozzá közgazdasági döntésekhez.

Palkovics László oktatási államtitkár a kerekasztal-beszélgetésen jelezte, hogy már a tanrend része a gazdasági, pénzügyi ismeretek oktatása, továbbá a tematikus oktatási héten is elsajátíthatnak a diákok ilyen alapvető ismereteket.

Az államtitkár közölte: sikerült a társadalmi figyelmet a gazdálkodástudományi tárgyakra terelni, pár százalékkal nőtt a legutóbbi felvételi eljárásban az ilyen irányú képzésre jelentkezők száma, ami azt jelenti, hogy az egyetemek és a hallgatók is képesek gyorsan reagálni.

Orosz Éva, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) oktatási rektorhelyettese hozzászólásában kiemelte, nemcsak száraz ismeretanyagot, hanem szemléletmódot kellene a gyerekeknek átadni. Az azonban még nagy kihívás az egyetem előtt, hogy a tanárképzésbe hogyan lehetne a közgazdasági ismereteket beépíteni, arra felkészíteni őket, hogy szemléletet formáljanak - említette meg. Szerinte szükség és igény is van arra, hogy a gazdasági élet szereplőit bevonják a speciális ismeretek oktatásába.

Bodnár Éva, a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) társadalomtudományi és nemzetközi kapcsolatok karának dékánhelyettese többek között arról beszélt, hogy a közgazdasági ismeretek átadását akár már az óvodában el lehet kezdeni, hasonlóan a médiatudatosság tanításához.

Daruka Magdolna, a BCE docense is azon a véleményen volt, hogy korábban kellene az ismereteket átadni, az általa említett felmérések szerint a tanulók a makroszintű és a nemzetközi közgazdasági folyamatokkal egyáltalán nincsenek tisztában.

Palkovics László az elhangzottakra reflektálva elmondta, a közgazdasági ismeretek oktatásának kérdésével mindenképpen foglalkozni kell, de például az óraszámemelés nem jöhet szóba. Az is látszik - mondta -, hogy a közgazdaságtant oktató pedagógusokon kívül a tanári karok többségében nincs meg a tudás a közgazdasági ismeretek átadására, és gond a szaktanárok hiánya, valamint az idősödő tanári kar is.

Az államtitkár azt is mondta, érdemes megfontolni, hogy a tanárképzésben az alapképzés adhasson két diplomát, egy oktatóit és egy közgazdászit.

(MTI)

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató v05

Navigáció