Budapest, 2013. július 9., kedd (MTI) – Aránytalan és torz a pedagógusok finanszírozása mind a bérek, mind a különféle juttatások tekintetében, azonos munkakörökben 100 ezer forintos eltérések is mutatkoztak az ország különböző településein – mondta Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke kedden az MTI-nek.

A Klik elnöke ismertette, hogy az elmúlt félévben feltérképezték azokat az anomáliákat, amelyek a pedagógusbérek, a finanszírozás, a szervezetszerű működés, illetve a pedagógusok képzési rendszerében megtalálhatók. Kifejtette: elsősorban a bérek és a finanszírozás területén voltak egyenlőtlenségek, s ebben az önkormányzatok anyagi helyzete volt meghatározó.
 
Marekné Pintér Aranka jelezte: “folyamatosan dőltek ki a csontvázak a szekrényből”, amikor megnézték, hogy a pedagógusok milyen jogcímen kapnak pótlékot, egyéb juttatásokat. Mint mondta, a kép vegyes volt, a munkáltatói döntésen alapuló keresetkiegészítés szempontjából az önkormányzatok esetében akár havi 100 ezer forintos különbségek is voltak az ország különböző részein.
 
Példaként említette, hogy míg az egyik fővárosi kerületben a középfokú intézmények igazgatói havi 150 ezer, az általános iskolai igazgatók 120 ezer forintos hóközi többletjuttatásban részesültek, addig az ország más településein az osztályfőnökök még a jogos osztályfőnöki pótlékot sem kapták meg, mert nem volt rá fedezete az önkormányzatnak. Nem volt biztosítva az azonos munkakörben foglalkoztatott pedagógusok szakmai munkájának azonos megítélése, hasonló pénzbeli ellentételezése.
 
Az intézmény elnöke arról is beszámolt, hogy aránytalanságok voltak a tanárhiány kezelésében, és a különböző fejlesztések is a szinergia hiányáról tanúskodtak. Nem volt elérhető a tanügy-igazgatási segítség a kistelepülések számára – tette hozzá.
 
Marekné Pintér Aranka szólt arról is, hogy a továbbképzési rendszer sem volt mindenki számára egyformán elérhető. Hiányzott az átlátható értékelés és a pedagóguspályára vonatkozó ösztöndíj – jegyezte meg, hozzátéve: az önkormányzatok, sőt gyakran a pedagógusok anyagi helyzete határozta meg, hogy részt tudnak-e venni továbbképzéseken, képzéseken.