Tisza-tavi tehetségkonferencia Poroszlón

Publikálva: 2014. május 8.

Példás együttműködésben valósult meg Poroszlón az I. Tisza-tavi tehetségkonferencia. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Füzesabonyi Tankerülete és az Útirány Egyesület a Munkaerő-piaci Esélyegyenlőségért közös szervezésében megrendezett konferencia központi témája a tehetséggondozás hálózatának erősítése és a hazai tehetséggondozás fontosságának kiemelése volt.

A tehetségek felkutatása és fejlesztése, gondozása a szakemberek szerint a jelenleginél sokkal több figyelmet érdemel. Minden 10. fiatal tehetség váltja be a hozzáfűzött reményeket, állítják a szakemberek, ezért fontos, hogy változtassunk ezen a tendencián.

A konferencia résztvevőit Kozmáné Bata Zsuzsanna, a KLIK Füzesabonyi Tankerületének igazgatója köszöntötte. Beszédében kiemelte, hogy a legszebb hivatás a pedagógusoké, amely egyben óriási felelősség is. Felelősség minden gyermek szellemi gyarapodását segíteni, és észrevenni a kivételes adottságokkal rendelkező diákokat. A Poroszlói Vass Lajos Általános Iskola, az Útirány Egyesület és a KLIK Füzesabonyi Tankerülete közös munkája jó példa arra, hogy az új intézményfenntartói struktúra sikeresen tudja támogatni a tehetséges diákok szellemi gyarapodását. A Tisza-tavi Térségi Tehetségsegítő Tanács megalakítása jelentős mérföldkő a Füzesabonyi Tankerület életében, hiszen joggal bízhatunk abban, hogy a járás intézményei bekapcsolódnak – akár tehetségpontok alapításával – abba a munkába, ami Poroszlón elindult.
A köszöntőt követően Tóth Péter, Az Útirány Egyesület elnöke beszélt a Kreatív Háló programról és a  Füzesabonyi Tankerülettel való közös munkáról.

A tanácskozáshoz olyan neves szakemberek adták gondolataikat, mint az Európai Tehetségtanács örökös elnöke, a holland Prof. dr. F. J. Mönks, aki a tehetséggondozás nemzetközi horizontját mutatta be. A nemzetközi kitekintést követően Révész Géza életútját, a pszichológia- és a tehetségkutatásban végzett úttörő szerepét méltatta. Kiemelte a Debreceni Egyetem hatását, ahol olyan magas szintű képzés folyik, hogy a tehetséggondozás terén a legkiválóbbaknak járó ECHA (European Council for High Ability) diplomát kapnak az ott végzett hallgatók. Mönks professzor hangsúlyozta, hogy a figyelem középpontjába kell állítani a tehetséggondozást, sok időt kell a tehetségekre fordítani, nemzetközi konferenciákon kell megvitatni a tehetséggondozás aktuális kérdéseit, eredményeit, és meg kell teremteni a legjobb tanárképzési lehetőséget. Ezért be kell vonni a tehetséggondozással foglalkozó párbeszédbe a politikusokat, a szakembereket és a kutatókat.

Dr. Balogh László, a Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke, a Tehetséghidak Program szakmai vezetője a hazai tehetséggondozás kritikus pontjaira mutatott rá előadásában. Hét központi gondolatkörre építette fel előadását: tehetségkeresés és -azonosítás, differenciált fejlesztés, gyorsítás (például a korábbi iskolakezdés, az osztály-átléptetés, tanulmányi idő lerövidítése, az egyetemi tanulmányok idő előtti elkezdése), komplex programok, fejlesztés során megjelenő új szerepek (programvezető, munkacsoport-vezetők, tehetséggondozó koordinátorok, tehetség-tanácsadó szakemberek, a mentorok és fejlesztő szakemberek feladata), a családdal való együttműködés és hatásvizsgálatok.

Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének elnöke A tehetséggondozás jövője 2014 – 2020 között című előadásában először a Nemzeti Tehetség Program erőforrásairól beszélt. A Géniusz Program (2009-2012) hatásainak bemutatása során elmondta, hogy 14 ezer fő képzése valósult meg. A TÁMOP-3.4.5 Tehetséghidak 2012-2014. között 2 milliárd forintból gazdálkodik, amelynek középpontjában a tehetségpontok és tehetségtanácsok programjainak közvetlen támogatása áll. Bajor Péter a tervekről szólva elmondta, hogy előkészítés alatt van a TALENTUM Program - A magyar tehetség kibontakoztatása 2014 és 2020. között, melynek széles szakmai konzultációja vélhetően 2014 szeptemberében lesz. Hozzátette, a tervek hosszú távon a tanárképzésben kezdődnek és dőlnek el.

Toldiné Diószegi Éva, a Poroszlói Vass Lajos Általános Iskola igazgatója bemutatta a TÁMOP-3.4.4 Motiváló-Háló programot, melynek keretében tehetségkoordinátor képzések valósultak meg, a résztvevő tanárok külföldi szakmai tanulmányúton szerezhettek tapasztalatokat a tehetséggondozással kapcsolatosan. A pályázat keretében jött létre a Tisza-tavi Térségi Tehetségsegítő Tanács, amely motorja lehet a régió tehetséggondozásának. László István, a Füzesabonyi Tankerület projektreferense a tankerület szerepvállalásáról és a Motiváló-Háló projekt megvalósításában vállalt feladatokról, eredményekről számolt be. Mező Ferenc a Kreatív-Hálózat projektet mutatta be, amelynek célja a Poroszlón és vonzáskörzetében élő tehetséges gyermekek és fiatalok bevonása, képességeinek kibontakoztatása a társadalmi hasznosulás érdekében. A projekt közvetlen célja többek között a tehetséges fiatalok segítése, felkutatása, fejlesztése, önszerveződésük ösztönzése.

Kormos Dénes, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács koordinátora Az együttműködés szerepe a tehetséggondozásban című előadásában elsőként a tehetség sokféleségét ismertette. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tehetségsegítés hatékonysága attól is függ, milyen a tehetségsegítésben tevékenykedők felkészültsége és egymáshoz való viszonya. Előadásának további részében a társadalmi tőke fogalmának meghatározásán keresztül bemutatta, hogy milyen erő rejlik a társadalmi társas kapcsolatokban.

Sarka Ferenc, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács alelnöke, A tehetséggondozás gyakorlata címmel tartott előadást a tehetséggondozás helyzetéről és a tehetségfejlesztés területeiről. Fontos mérföldkőnek nevezte, hogy a Parlament a Nemzeti Tehetség Programot, amely összefogja az eddigi állami, intézményi és civil programokat, összehangolja az állami és a fejlesztési források felhasználását a 126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési Határozatban hivatalos program szintjére elemelte.

Prof. Dr. Czeizel Endre Tehetség/talentum – Jó szerencse semmi más? című érdekfeszítő előadása a genetika és a tehetség kibontakozásának kapcsolatáról szólt.

A rangos konferencia iránti nagy érdeklődést mutatja, hogy elsősorban Heves megyéből több mint 100 szakember fogadta el a meghívásunkat. Az érdeklődők között voltak a Füzesabonyi Tankerület iskoláinak igazgatói, a Heves megyei tankerületek szakemberei, a füzesabonyi járás több polgármestere és számos civil szervezet is.
A tehetséggondozásban kiemelt feladata van a tankerületeknek, az iskoláknak és a civil szervezeteknek, és mint az a konferencián is elhangzott, együttműködésük vezethet sikerre. Ennek a gondolatnak a jegyében a KLIK Füzesabonyi Tankerülete és a Debreceni Egyetem az intézmények közötti kapcsolat erősítését tűzte ki célul a tehetséggondozás sikeressége érdekében. A Füzesabonyi Tankerület iskolái kiemelt figyelmet szentelnek a tehetségek felkutatásának, és a hálózatosodás előnyeit kihasználva a közeljövőben tehetségpontokat hoznak létre.


A konferencia három pályázat keretében valósult meg:
•    „Kreatív Hálózat” tehetségsegítő hálózat létrehozása a Füzesabonyi Kistérségben TÁMOP-3.4.4/B-11/2-2012-0016 azonosítószámmal, megvalósító: Útirány Egyesület
•    „Motiváló - Háló tehetségsegítő hálózat létrehozása” TÁMOP-3.4.4/B -11/2-2012-0009 azonosítószámmal, megvalósító: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Füzesabonyi Tankerülete és a Poroszlói Vass Lajos Általános Iskola
•    „Tehetséghidak Program” TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 azonosítószámmal, megvalósító: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége Tehetséghidak Projektiroda

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató v05

Navigáció