Sikeresnek értékelte a Köznevelési Kerekasztal elmúlt kilenc hónapban végzett munkáját az oktatási államtitkár a kerekasztal keddi budapesti ülése utáni sajtótájékoztatón. A tanácskozáson részt vett az OECD oktatási igazgatóságának vezetője, aki szerint Magyarország jó úton indult el, ugyanakkor további lépések szükségesek többek között a szakoktatás javítása érdekében.
Palkovics László oktatási államtitkár kifejtette: a keddi ülésen áttekintették a kerekasztal eddigi munkáját. Összegzése szerint amit elhatároztak és elkezdtek megvalósítani, jó irányba mutat.
Hozzátette: azokon a területeken, ahol gyors döntésekre volt szükség, mint például a fenntartói rendszer, a finanszírozás átalakítása, a gyerekek terhelésének csökkentése, ezek megszülettek. Az államtitkár reményei szerint az eredmények hamarosan láthatóak lesznek.
Palkovics László kiemelte: jó tanár nélkül nincs jó iskola, a pedagógusok kompetenciái határozzák meg milyen lesz az oktatási intézmény. Ezért is fektetnek kiemelt hangsúlyt a tanárképzés és továbbképzés átalakítására - jelezte. Emellett a tartalomnak és a módszertannak is fontos szerepe van a jó oktatás megteremtésében.
Hozzátette: az nem jó, ha az oktatáshoz való hozzáférés differenciált, a PISA-felmérés eredményei a családi háttérrel erős összefüggést mutatnak. Egy jó oktatási rendszernek ezt is ki kell küszöbölnie - közölte.
Fontos továbbá, hogy a fejlesztések minél korábban elinduljanak, a kötelező óvodáztatás ennek jelentős eleme.
A szakképzésről szólva kiemelte: továbbra is alacsony ennek a szintje, s a gimnáziumokat preferálják. A felsőoktatásba való továbblépéshez a szükséges végzettséget ugyanakkor a szakgimnáziumokban is meg lehet szerezni - jegyezte meg.
Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának kiemelte: Magyarország jó úton indult el, és hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, ugyanakkor további lépésekre van szükség. Utalt a 2012-es PISA-felmérésre és elmondta: további javulás szükséges szakoktatás minőségében és a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolása területén.
Úgy látta: Magyarország relatíve keveset költ az oktatásra, s ilyen esetekben lényeges kérdés, hogy ezt a forrást jól költsék el. A tanári fizetések a biztató lépések ellenére sem magasak még - jegyezte meg, és kitért a tanári szakma megerősítésének, a minőségének javításának fontosságára. Magyarország nagyot lépett a szakképzés megerősítése területén, ez összhangban áll az OECD ajánlásaival - állapította meg. Az igazgató fontosnak tartotta a vállalati szféra bevonását is, és kitért a tantervi fejlesztésekre, azok alkalmazhatóságára.
(MTI)