Palkovics: a szakgimnáziumok tanulói áthallgathatnak más intézményekbe

Publikálva: 2016. július 4.

A szakgimnáziumok hallgatói - amennyiben más tárgyból szeretnének érettségizni, mint amit a szakgimnáziumban tanulnak - elmehetnek vendéghallgatói státuszba a szakképzési centrumon belül - mondta Palkovics László oktatási államtitkár az eduline.hu oktatási portálnak adott, hétfőn megjelent interjújában.

Az államtitkár elmondta: a szakgimnáziumokkal kapcsolatban arról van vita, hogy a szaktárgyak hallgatása és az érettségi tantárgyakra vonatkozó óraszámokban hogyan lehet kompromisszumot kötni, hogy ne kelljen "a gyereket heti 60 órás oktatásra kényszeríteni".

A munkacsoport szerint a szakmához tartozó természettudomány alaptárgyakból fontos, hogy emelt szintű érettségi vizsgát tudjanak tenni, a harmadik és negyedik osztályban pedig legyen még egy természettudományos alaptárgy, amelyet szintén nagyobb számban tanítanak. Kilencedik osztályban egy integrált, természettudományos tárgyat javasolnak bevezetni, amely nem egy tudományág megismertetését, hanem egy természeti jelenség többoldalú megközelítését jelenti - magyarázta az államtitkár, aki szerint "ha ezt a három elemet összerakjuk, alkalmas arra, hogy valaki egyetemre menjen."

Mint mondta, ha valaki úgy gondolja, hogy gépészeti gimnázium helyett vegyész szeretne lenni, de első két évben nem tanult kémiát, elmehet vendéghallgatói státuszba a szakképzési centrumon belül - mondta az államtitkár. Arra a kérdésre, hogy ezt a tanuló hogyan egyeztetheti össze az órarendjével, azt mondta, az iskolák tudnak erre megoldást találni.

Az államtitkár szerint a pedagógusoknak nem kell félteniük a munkahelyüket, a szakgimnáziumokban sem fog lényegesen változni az óraszám, de ha mégis, akkor "a tankerületi központok várják szeretettel őket, mert a gimnáziumokban ezen a területen pedagógushiány mutatkozik".

Arra a kérdésre, hogy az  integrált természettudományos tárgyat hogyan fogják szeptembertől tanítani, Palkovics László azt mondta, jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva, megvannak hozzá a tankönyvek, de - mint fogalmazott - "ez egy lehetőség a szakma számára, hogy mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani". Az államtitkár szerint az összevont, új természettudományos tárgy kidolgozása a tanárok feladata lesz.

Az államtitkár az oktatás finanszírozásáról kiemelte: az oktatás jövő évi költségvetése 270 milliárddal több, mint az idei. Ezzel kapcsolatban felidézte, hogy a 2015-ös adótörvényeknél azt javasolták, hogy a TAO-hoz hasonlóan lehessen a felsőoktatási intézményeket támogatni.

Akkor a költségvetés nem biztosított erre lehetőségeket, az viszont megtörtént, ha egy vállalat egy felsőoktatási intézménynek ad támogatást, akkor ennek 50 százalékát levonhatja a társasági adójából. Az irány jó, a nagyságrendje még nem igazán. Mi azt javasoljuk, hogy a teljes összeget le lehessen vonni - mondta. Hozzátette: "erősen támogatja", hogy ezt kiterjeszthessék a köznevelésre, és egy vállalat támogathasson iskolát vagy tankerületi központot.

Az államtitkár a 30 perces tanórákkal kapcsolatban hangsúlyozta: oktatáskutatók szerint adaptívvá kell tenni az órának a hosszát, "csak ezt nem lehet két hónap alatt lezongorázni", a szakértők most azon dolgoznak, hogy ez hogyan jelenjen meg a 2018-ban bevezetendő Nemzeti alaptantervben. Hozzátette: a 30 perces tanóra lényege, hogy annyit követeljenek meg a gyerekektől és a tanártól, amennyit harminc perc alatt el lehet végezni. A kicsengetés ugyanúgy 45 perc után lesz. A maradék negyedórában a tanítók nem a tananyagot oktatják, hanem a gyerekek igényeihez szabott foglalkozásokat tarthatnak - jegyezte meg.

(MTI)

 

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP_Plusz-5.3.1-24-2024-00001 Projekt

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató

Navigáció