Módszertani megújulás az állami nevelési-oktatási intézményekben

Publikálva: 2014. november 4.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ pályázati úton közel 300 olyan intézményt választott ki, amelyek példaértékű pedagógiai modellel rendelkeznek és módszertani központokként működve rendszeres segítséget nyújtanak más iskoláknak az eredményes gyakorlatok átvételében és alkalmazásában. A Mentoráló intézmények ünnepélyes kinevezését 2014. november 4-én tartották Budapesten a Móricz Zsigmond Gimnáziumban.

A KLIK célja, hogy a már meglévő példaértékű nevelési-oktatási módszerek a közeljövőben az összes állami iskola számára elérhetőek legyenek. Fontos továbbá, hogy azok az intézmények, amelyek ezt a folyamatot segítik, támogatást kapjanak.

fotó: Csobay Bence

Az idei tanév során 299 Mentoráló intézmény összesen 352 módszertani modelljéből választhatnak országszerte azok az iskolák, akik szeretnék igénybe venni a Mentoráló intézményi szolgáltatást. A módszertani modellek minden esetben valós pedagógiai problémákra nyújtanak hatékony megoldási javaslatot. A megújulás fókuszában a pedagógiai hatékonyság és a tanulók eredményességének növelése áll, amely folyamat tényeken, mérési eredményeken és az iskolák pedagógusainak tapasztalatain alapul. A módszertani modellek leggyakoribb témái között szerepel az integráció hatékonyságának fejlesztése, a tehetséggondozás, a pedagógusok együttműködése, a magyar nyelv és irodalom, a matematika, az idegen nyelv tanításának módszertana, valamint az iskolai konfliktuskezelés és a mindennapos testmozgás.

A sikeres módszerek beépítése érdekében a Mentoráló intézmények havi rendszerességgel óralátogatási lehetőséget nyújtanak és műhelymunkát szerveznek a környező iskolák pedagógusai számára. Ezzel az aktív segítséggel elindul egy olyan szakmai párbeszéd, amely hosszú távon erősíti a pedagógia munka hatékonyságát.

A nyertes pályázatok száma megyénként eltérő. A Mentoráló intézmények pedagógusai a meglévő modellekből, valamint a pályázati munka során összegyűlt módszertani tapasztalatokból szakértők támogatásával adaptálható nevelési-oktatási programcsomagokat dolgoznak ki. A módszertani modellek egy tudásmegosztó hálózat segítségével országszerte minden állami iskola számára hozzáférhetőek lesznek.

A kezdeményezés az Új Széchenyi Terv keretében 10 milliárd forintos európai uniós forrásból megvalósuló „Köznevelés az iskolában” projekt része. A kiemelt projekt keretein belül a Mentoráló intézmények programjára rendelkezésre álló pénzügyi forrás a 2014/2015 tanévre 450 millió forint. E keretből a kiválasztott Mentoráló intézmények tárgyi eszközeinek, felszereltségének korszerűsítésére 150 millió forint, pedagógusok, pedagógiai szakértők és pedagógiai előadók feladatellátására 300 millió forint áll rendelkezésre.

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP_Plusz-5.3.1-24-2024-00001 Projekt

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató

Navigáció