A TÁMOP-3.3.17-15/1-2015-0002 azonosító számú „Egészség – fenntarthatóság – öngondoskodás kertpedagógiai alapokon” című projekt az Eszterházy Károly Főiskola és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ konzorciumi együttműködése keretében valósul meg.
A TÁMOP-3.3.17 „Iskola a természetben” konstrukció célcsoportját a hátrányos helyzetű települések köznevelési intézményeiben tanulók, illetve oktatók képezik.
A konstrukció célja a hátrányos helyzetű kistérségekben, településeken élő tanulók társadalmi beilleszkedésének elősegítése a helyi természeti adottságokban rejlő lehetőségek felismerése révén, valamint mindehhez megfelelő mezőgazdasági ismeretek nyújtása.
A tanórán kívüli foglalkozások révén a tanulók társas és szociális kompetenciájának, koncentrációképességének, a tanulási-, problémamegoldó- és döntési készségeinek fejlesztésére is sor kerül.
A konzorciumi partnerek részéről összesen 16 oktatási intézmény vesz részt az Észak-magyarországi és Észak-alföldi régióból: a Főiskola Gyakorlóiskolája és 15 a KLIK fenntartásában lévő intézmény.
A konzorciumvezető Eszterházy Károly Főiskola készítette elő a projektet és alkotta meg annak pedagógiai-módszertani koncepcióját, a környezettudatos neveléshez kapcsolódó tananyagok fejlesztését, a mezőgazdasági alapismeretek oktatásához kapcsolódó tartalmak és programok kidolgozását és megvalósítását, valamint a résztvevő pedagógusok felkészítését az új módszerek alkalmazására.
Intézményenként 4 fő pedagógus 10 alkalommal műhelyfoglalkozásokon vehetett részt, melyek 5 modul köré épültek: egészségkert, háztáji és konyhakert, fenntarthatóság, környezeti nevelés és biokertészet, egészségnevelés. A modulvezetők szakmai irányítása mellett a pedagógusok közösen dolgozták ki az ideális iskolakertek létrehozásához ás fenntartásához szükséges, a tanulók számára átadásra kerülő ismeretanyagot.
A szakmai programok megvalósításához szükséges kertészeti vetőmagok és facsemeték, valamint eszközök beszerzését, valamint a projekt megvalósításához szükséges egyéb beszerzéseket is a KLIK Központ bonyolította.
A tevékenységek megvalósítására – mivel a projekt tartaléklistáról került támogatotti viszonyba szeptember elején - az eredetileg tervezett 7 hónap helyett csupán 5 hónap állt rendelkezésre, valamint az őszi-téli hónapok nem tették lehetővé az iskolakertek kiépítését. A tanulók felkészítése azonban megkezdődött, az iskolakertek kialakítása pedig a tavaszi hónapokban valósulhat meg. A konstrukció pilot jellegű programként indult el azzal, hogy az elért eredmények függvényében a későbbiekben, szélesebb körben is kiterjeszthető lenne.