Döntöttek a pedagógus béremelésekről

Publikálva: 2016. június 16.

A jövő évi költségvetés révén a pedagógusok is egyet előre léphetnek az előző esztendőhöz képest - mondta Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatón. Új tanmenetjavaslatok készülnek, amelyek nagyobb szabadságot biztosítanak a pedagógusok számára a jelenlegi kerettantervek mellett.

Rétvári Bence a köznevelési kerekasztal keddi ülését követően kiemelte: jövő szeptembertől - az idei évhez hasonlóan - 3,5 százalékkal nőnek a keresetek, ami csak a pedagógus bérsoron 38,5 milliárdos többletet jelent. Az Emberi erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára szerint ezzel összesen az 50 százalékhoz fog közelíteni a pedagógusbérek növekménye. Példaként hozta, hogy aki főiskolai végzettséggel bír, és 2011-ben 122 ezer forintot keresett, jövőre 182 700 forintra számíthat, aki 3-5 év gyakorlattal, egyetemi diplomával rendelkezik, az a 2011-es 135 975 forint helyett 243 600 forintra. 18-20 év gyakorlat mellett, egyetemi diplomával a bérek 172 882 forintról 304 500 forintra nőnek 2011-hez viszonyítva.

Az államtitkár úgy fogalmazott: a kormány igyekszik megbecsülni a pedagógusok munkáját, ezt tükrözi a bértáblában is. Kitért arra is, hogy a köznevelésre 130 milliárddal fordítanak többet jövőre, 2010-hez képest pedig 455 milliárddal jut több forrás a területre. Rétvári Bence elmondta: ebből a legnagyobb rész, 265 milliárd a pedagógusbérekben jelenik meg. Megemlítette még azt a 104 milliárdos pluszt is, amit a jövő évben az intézményfenntartásra fordítanak. A parlamenti államtitkár értékelése szerint ez a pluszforrás a köznevelési kerekasztal, az itt folyó tárgyalások eredménye. Akik részt vettek a párbeszédben és jelen voltak, közös sikert értek el - fogalmazott.


Kiemelte még, hogy a nem pedagógus végzettségű, de az oktató-nevelő munkát segítők bére is nő, ők januártól 10 százalékos növekményre számíthatnak, ennek egy része fix, egy része teljesítményfüggő lesz. Szólt arról, hogy az idei évi költségvetés-módosítás is kétszer 35 ezer forintot jelent számukra.


Folytatódnak az iskolafejlesztések is, 2010 óta félezer iskolában valósult meg valamilyen program. Ezeknek a folytatására a fedezet rendelkezésre áll jövőre is. Rétvári Bence elmondta még, hogy 1,4 milliárdos többletet tartalmaz a büdzsé a pedagógusok előmenetelének, a pedagógus I-ből pedagógus II fokozatba és mestertanári fokozatba lépésnek a finanszírozására. Hozzátette: rendezték a nyugdíj előtt két évvel álló pedagógusok kérdését is, nekik nem kell a minősítésben részt venniük, őket automatikusan átsorolják, ennek a fedezetére 6,3 milliárdot biztosítanak. Egy újabb évfolyam juthat majd hozzá ingyenesen a tankönyvekhez, ami további 1,25 milliárdot jelent - jelezte, hozzátéve: a tankönyvrendszer lassan a családtámogatás részévé válik.  A gyógypedagógiai feladatellátás, valamint a pedagógiai szakszolgálatok kapacitásának növelésére 3,8 milliárdos többletet tartalmaz a büdzsé.

Augusztus közepére elkészíti az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet azokat a tanmenetjavaslatokat, amelyek bár még nem változtatnak a kerettantervi óraszámokon, de a tananyag feldolgozásában jóval nagyobb szabadságot biztosítanak majd. Emellett olyan sztenderdeket dolgoznak ki, amelyekkel mérhető, hogy a negyedik és a nyolcadik évfolyam végére hová kell eljutni  – fogalmazott Sipos Imre, köznevelésért felelős helyettes államtitkár.

Az alsó tagozatra vonatkozó harmincperces tanóráról szóló javaslatról elmondta: ez nem jelent új csengetési rendet, a fennmaradó 15 percet játékos módon lehetne felhasználni. Ezt az új rendet szeptember 1-jétől már alkalmazhatják az iskolák, ezt a tárca maximálisan támogatja.  

 

MTI

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP_Plusz-5.3.1-24-2024-00001 Projekt

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató

Navigáció