A PRO PROGRESSIO ALAPÍTVÁNY SAJTÓKÖZLEMÉNYE

Publikálva: 2023. október 24.

Kiemelkedő tehetséggondozó középiskolai tanárokat díjazott a Műegyetem mellett működő Pro Progressio alapítvány

2023. október 17-én  15. alkalommal díjazta a BME mellett működő Pro Progressio alapítvány azokat a kiemelkedő, 55 év alatti, matematikát, fizikát, kémiát, informatikát oktató középiskolai tanárokat, akik tanítványaikat a műszaki és természettudományi pályák választására orientálják, valamint diákjaik hazai és nemzetközi tanulmányi és szakmai versenyeken érnek el kimagasló eredményeket.

A tanárok teljesítményét elismerő díj 2022 óta viseli Pécsi Eszter, az első magyar mérnöknő nevét, aki 1965-ben az év statikusa címet nyerte el az USA-ban. A díj elnevezésével az alapítvány  ösztönözni szeretné a középiskolás lányokat a mérnöki pálya választására, valamint hangsúlyozza továbbá azt is, hogy a tudományos munkában és kutatásban ugyanolyan karrierlehetőségek állnak a nők, mint a férfiak előtt.

A díjátadó ünnepségen a 11 kiváló pedagógust köszöntötte Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára, Csépe Valéria, a MAB elnöke, Erdei Anna, az MTA főtitkárhelyettese és Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke.

A díjakat Czigány Tibor rektor és Pakucs János, az alapítvány kuratóriumának elnöke adták át.

Pécsi Eszter Tanári Díjban részesült pedagógusok 2023

 

Bakosné Novák Andrea (Kempelen Farkas Gimnázium, Budapest)

Czirók Adrienn (Eötvös József Gimnázium, Budapest)

Csizmaziázné Fazekas Beáta (Lovassy László Gimnázium, Veszprém)

Drávucz Anita (Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok)

Dr. Fülöp Zsolt (Gödöllői Református Líceum Gimnázium)

Gyertyán Attila ( ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium)

Horváth Ferenc (Karinthy Frigyes Gimnázium, Budapest)

Kilián Balázsné Raics Katalin (Ciszterci rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs)

Molnár Krisztina (Miskolci Herman Ottó Gimnázium)

Pásztorné Petrétei Noémi (Gödöllői Török Ignác Gimnázium)

Dr. Türk Gábor (Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium)

 

A Pécsi Eszter Tanári Díjban részesült pedagógusok aktív tananyagfejlesztők, közösségépítők, új ismeretek és módszerek fejlesztői és terjesztői, igazi példaképek. Hazánkban a tanulmányaikat a felsőoktatásban megkezdő diákoknak még a negyede sem választja a műszaki-és a természettudományi szakokat, és ezen belül különösen alacsony a nők száma. 

A lányok pályaválasztását vizsgáló tanulmányok egyik megállapítása, hogy a középiskolás lányok pályaválasztásában  a családok mellett a pedagógusok hatása  is jelentős.

Balatoni Katalin helyettes államtitkár köszöntőjében kihangsúlyozta, hogy meghatározó lépések szükségesek annak érdekében, hogy a természettudományos területen a jövőben elegendő szakemberünk legyen gyermekeink tanítására, a tudományos ismeretek átadására. Kifejtette, hogy a kutatói pályán fontos a férfiakkal azonos lehetőségeket biztosítani nők számára, egyben örömét fejezte ki, hogy ma már anyaként sem lehetetlen helytállni a tudomány világában.    

Csépe Valéria , a Magyar Akkreditációs Bizottság elnöke történelmi visszatekintést adott a nők egyetemi oktatásban való részvételéről, az első női diplomásoktól az idei közgazdasági Nobel-díjas Claudia Goldinig. A kérdésre, hogy akadály-e a tudományos pályán, ha valaki lánynak születik, a fejlett világban ma már egyértelműen nem a válasz. A tudományos pályához tehetség, szorgalom és jó tanárok kellenek. Az új magyar Nobel-díjasok itthon jártak iskolába, itt alapozták meg a tudásukat. Az ő példájuk is azt mutatja: meghatározó szerepe van annak, hogy a tanárok milyen munkát végeznek.

Erdei Anna, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettes a nők szerepének örvendetes változását az MTA Lendület programjával illusztrálta. 2009-ben az első nyertesek kizárólag férfiak voltak, idén a 19 támogatást elnyerő pályázó között 9 kutatónő volt. Az arány javul, de tovább kellene javítani. Karikó Katalint idézve felhívta a nők figyelmét arra, hogy a kutatói pályán nagyon fontos, hogy legyen önbizalmuk.

Hajnal Gabriella,  a Klebensberg Központ elnöke kiemelte, hogy a pedagógusok egyik legfontosabb feladata megtalálni a tehetségeket és lehetővé tenni, hogy szárnyalhassanak. Törekszenek arra, hogy a középiskolai természettudományos fakultációk létszámtól függetlenül, akár néhány jelentkezővel is, de induljanak el, mert egyetlen egy matematikából, fizikából, kémiából vagy biológiából felvételizni szándékozó diákot sem veszíthetünk el.

 

Czigány Tibor rektor Karikó Katalin és Krausz Ferenc tanáraira utalva kiemelte, hogy tanáraik nemcsak tudást adtak át, hanem a tanulás szeretetét is és az elhivatottságra, a kitartásra is nevelték őket.

A Pécsi Eszter Tanári Díj nemcsak tisztelgés az első magyar mérnöknő emléke előtt, de inspiráció is egyben minden középiskolás lány számára, hogy bátran válasszák a műszaki- és természettudományi pályákat – hangsúlyozta Pakucs János, a Pro Progressio alapítvány elnöke.

A díjazott tanárokról készült kiadvány elérhető itt:

https://proprogressio.hu/wp-content/uploads/2023/10/Pecsi-Eszter-prospektus-2023.pdf

További  információ:   xLdooS4jYlycHBhaUBwcm9wcm9ncmVzc2lvLmh1

Menü

Klebelsberg Központ

EFOP_Plusz-5.3.1-24-2024-00001 Projekt

EFOP-4.1.11-21-2021-00001 Projekt

EFOP-3.1.11-19-2020-00001 projekt

Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)

DIGITÁLIS KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE

ÚTRAVALÓ ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK EFOP-3.1.4-15-2015-00001 VEKOP-7.3.1-17-2017-00001

Energiahatékonysági fejlesztések az iskolákban

A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése

Köznevelés az iskolában

Informatikai fejlesztések az iskolákban

Társadalmi Megújulás Operatív Program az iskolákban

Köznevelés Állami Fenntartóinak Folyamat-egységesítése és Elektronizálása (KAFFEE)

Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.2.1-2021-2021-00001

Előkészítés a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára RRF-1.0.0-2021-00002

DIMOP_PLUSZ-4.1.1-23-2023-00001

Általános Adatkezelési Tájékoztató

Navigáció