EFOP-3.11.1-17-2017-00013
„SZÜLŐ-SULI” PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSA A BALASSAGYARMATI TANKERÜLETI KÖZPONT INTÉZMÉNYEIBEN
A kedvezményezett neve: Balassagyarmati Tankerületi Központ
A pályázatban érintett intézmények:
Ráday Gedeon Általános Iskola, 3188 Ludányhalászi, Rákóczi út 119.
Tereskei Általános Iskola, 2652 Tereske, Kossuth utca 84.
Varsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola, 3178 Varsány, Szécsényi út 1.
Bevont partnerek: Pedagógiai Oktatási Központ, Pedagógiai Szakszolgálatok, önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, családsegítő szolgáltatók, egyetemek helyi egészségügyi szolgálat, védőnői szolgálat, helyi közösségek, civil szervezetek
A projekt azonosító száma: EFOP-3.11.1-17-2017-00013
A szerződött támogatás összege: 80.000.000 forint
A támogatás mértéke: 100 %
Megvalósítás kezdete: 2018. január 1.
Megvalósítás befejezése: 2021. december 31.
A PROJEKT ÖSSZEFOGLALÁSA
A projekt szakmai tartalmának bemutatása:
A Balassagyarmati Tankerületi Központ olyan projekt megvalósítása mellett kötelezte el magát, amely a rendelkezésre álló időszakban mérhető fejlődést ér el a veszélyeztetett gyermekek tanulmányi előrehaladásában.
A projekt három színtéren kíván előrelépést eredményezni:
(1) intézményi fejlesztés,
(2) tanulói fejlesztés,
(3) környezeti fejlesztés.
Az eredményesség érdekében – mint látható – külön beavatkozási területként tekint a gyermekek családi környezetére
A projekt keretében tervezett tevékenységek az alábbiak szerint alakulnak:
1) Innovatív pedagógiai eszköz- és hatásrendszer kialakítása: a problémakörben leginkább érintett intézményekkel és a témában kompetens, együttműködő szervezetekkel átfogó pedagógiai módszertan létrehozása a cél, amelynek végrehajtása az oktatás színvonala és hatékonysága tekintetében fejlődést eredményez majd. Ezzel párhuzamosan kiemelt cél a pedagógusok számára továbbképzési lehetőség biztosítása. Végeredményben egy könnyen adaptálható program kialakítása.
2) Személyközpontú, egyéni fejlesztésen alapuló tevékenység folytatása: alapvető cél az egyéni fejlődés lehetőségének biztosítása. A kiscsoportos foglalkozásokkal és az emellett vagy közben megvalósuló személyközpontú fejlesztéssel csökkenthetők az iskolai kudarcok, komoly előrelépés tehető a végzettség nélküli iskolaelhagyás kockázatának csökkentésében. Nem kizárólag intervenciós intézkedések megtételére van szükség, hanem prevencióra is. Cél, hogy hosszú távon alkalmazható pedagógiai eljárás kerüljön bevezetésre a tanulást érintő problémák kezelésében, tehát a projekt időszakának végével nem zárul le a megindításra kerülő fejlesztési folyamat.
3) Az iskola-család együttműködés fejlesztésén alapuló tevékenység folytatása: a jelenlegi helyzetben nem hagyható figyelmen kívül a tanulók családi környezete - támogatásuk szükséges. Számos oktatási célú, mégis élmény alapú eszköz áll rendelkezésre ahhoz, hogy a bevont intézmények által elérhető célcsoport esetében pozitív változás legyen elérhető, amely kihat a tanulók hozzáállására, teljesítő képességére az oktatásban. Olyan cselekvési terv kidolgozása tervezett, amely garantálja a kompetenciafejlesztést, és pozitív kihatással lesz a társadalmi környezetre.
A projektben az alábbi fő tevékenységelemek kerülnek kialakításra:
1) A szakmai terven alapulva megkezdődik az innovatív pedagógiai eszköz- és hatásrendszer kialakítása. Szoros együttműködésben kerül kidolgozása a bevont partnerekkel és az oktatási intézményekkel a projekt egészét átfogó módszertan.
2) Következő lépésben sor kerülhet a tanulók egyéni fejlesztésének és az iskola-család együttműködést támogató tevékenységek megvalósításának realizálása, amely a teljes projektidőszakban tervezett.
3) Elengedhetetlen, hogy a végrehajtással párhuzamosan a kialakított módszertan felülvizsgálata, értékelése folyamatos legyen. Tudatos menedzselésre van szükség, amely garantálja a módszertan esetleges hiányosságainak korrigálását és az előrehaladás vagy éppen a speciális körülmények által indokolt továbbfejlesztést.
Intézményfejlesztés Tanulófejlesztés Környezetfejlesztés
1. Hálózatosodás
2. Kompetencia-fejlesztés
3. Pedagógiai módszertan kifejlesztése
4. Monitoring tevékenység
5. Bemeneti mérés
6. Fejlesztési terv készítése
7. Foglalkozások tartása, előrehaladási napló vezetése
8. Értékelés
9. Célcsoport bevonása
10. Foglalkozások tartása
A projekt rövid távú céljai:
• Csökken a lemorzsolódással veszélyeztetett és alulteljesítő tanulók száma.
• Megnő a tanulás irányába a motiváció, javulnak, illetve nem romlanak tovább a tanulmányi eredmények.
• A tanulók megnyílnak a tanulás, a segítség, az iskola irányába.
• Javulnak a tanulók hiányzási mutatói.
• Sikereket érnek el a pályaválasztásban, szakmát szereznek.
• A pedagógusok módszertani fejlődése eredményesebb oktatást tesz lehetővé.
• Az intézmény kapcsolatot alakít ki és tart fenn minden érintett szülővel.
• A hálózatosodással a partneri kapcsolatok bővülnek, elmélyülnek, igazi szakmai közösség alakul ki.
A projekt hosszú távú céljai:
• A pedagógusok új módszertani, pedagógiai tudással gyarapodnak, amelyek segítik az iskolai hátránykompenzáló tevékenységet, a mérés-értékelés, az egyéni bánásmód, egyéni fejlesztés, mentorálás feladatainak eredményes ellátását.
• Növekedik azon tanulók száma, akik érettségit adó középfokú oktatási intézményben befejezik tanulmányaikat.
• Több szakmával rendelkező fiatal lép ki az iskolákból, a társadalom hasznos tagjaivá válnak.
• Változik környezet: a szülők támogató résztvevőkké válnak gyermekeik életében.
A projekt az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában valósul meg.