Minden nap kell tenni a környezetért

Publikálva: 2024. május 3.

Az egyik legnépszerűbb témahét a fenntarthatóság jegyében telt a Balassagyarmati Tankerületi Központ fenntartásában működő intézményekben

A tanév szinte minden napján téma lehet a fenntarthatóság – vallják ezt azokban az iskolákban, ahol a hétköznapokban is fontos a környezetvédelem. A Fenntarthatósági témahéthez csatlakozó iskolák évek óta kiemelt figyelmet fordítanak a diákok környezettudatos szemléletének kialakítására. Idén április 22. és 26. között rendezték meg a Fenntarthatósági Témahetet, ahol kiemelt témák voltak a levegő és élővilága, a szabadidő, a körkörös gazdálkodás, a hulladék és a tudatos fogyasztás. A Balassagyarmati Tankerületi Központ fenntartásában működő intézmények közül ebben a tanévben 19-en csatlakoztak a témahéthez gazdag programokkal.

A Romhányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola egy különleges programmal készült: természettudományos versenyt hirdettek a környékbeli intézmények tanulóinak, összesen nyolc csapat mérte össze tudását. A gyerekeknek előzetes feladatkét a lakóhelyük bemutatásával, illetve egy kísérlettel kellett készülniük, amit a helyszínen bemutattak. Az elméleti feladatrészben pedig Nógrád vármegyéről szerzett ismereteiket mérhették össze térképészeti, állat- és növénytani, valamint kémiai és gasztronómiai feladatokon keresztül. A Kiss Árpád Általános Iskolában a környékbeli iskolák pedagógusai számára szerveztek foglalkozást, ahol megmutatták az iskolakertjük tavaszi munkálatainak fázisait, palántáztak a vendégekkel, majd a tankonyhában kora tavaszi zöldségekből salátát készítettek. 

A berceli iskolában többek között az ökoturizmust népszerűsítették, valamint a környezetük élővilágát: ellátogattak egy közeli tóhoz kerékpárokkal, valamint beneveztek az „Elő a telóval” nevű programba is, amely az elhasznált elemek, akkumulátorok, telefonok begyűjtéséről szól. A Varsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskolában a tanulók megismerkedtek a hulladékokkal, a hungarikumokkal, a szünetekben pedig a szabadulószobában tesztelhették tudásukat, ahol a Földdel kapcsolatos kérdésekre kellett választ adniuk. A nőtincsi iskolában a témahét egyik leglátványosabb eleme az volt, hogy a tanulók megrajzolták és temperával kifestették a Föld térképét 2m x 3m-es méretben.

A Szentgyörgyi István Általános Iskolában a témahét keretében egészségnapot tartottak, mert azt vallják, hogy egészségünk megőrzésével szorosan összefügg a környezetünk egészsége, védelme, egyik a másik nélkül nem létezik. A szügyi iskolában is színes programok valósultak meg: bolhapiacot rendeztek, és közelebbről megismerkedhettek a tanulók egy szalagos álölyvvel. A Balassagyarmati Szabó Lőrinc Általános Iskolában az alsósok zöld ruhában érkeztek az iskolába a témahét első napján – amely egyben a Föld napjára esett -, és egész héten játékos feladatokon keresztül foglalkoztak a témahéttel, míg a felsősök szemetet szedtek, fát ültettek, valamint az iskola kiskertjében tavaszi munkálatokat végeztek. A Börzsöny Általános Iskolában virágokat ültettek a legkisebbek, amelyből később virágos méhlegelő lesz, a Mosoly EGYMI diákjai pedig fűszer- és gyógynövénykertet alakítottak ki.

A II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában a témahéten belül a népviselet napját is megtartották, így a hagyományok megőrzésének fontossága mellett felhívták a tanulók figyelmét a fenntartható anyagokból készült termékek (gyapjú, len, kender vagy pamut) felhasználására.

Több iskola is csatlakozott a települése által meghirdetett Te Szedd! akcióhoz, ahol több zsáknyi szemetet gyűjtöttek össze a diákok, és ezáltal megtapasztalhatták, hogy milyen fontos a környezet rendbetétele.

A témahét egyik legkedveltebb feldolgozása a kézműves tevékenységekben mutatkozott meg: plakátok, festmények, tablók, fotók és sok-sok rajz készült a fenntarthatóság témakörében. A Dr. Hesz Mihály Általános Iskolában fotó-és rajzpályázatot hirdettek „A legkedvesebb zöld helyem” címmel, a beküldött munkák felkerültek az iskola öko faliújságjára.

A témahét felelősei általában a természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok, akik azt tapasztalják, hogy a diákok szívesen vesznek részt a programokon, és fontosnak tartják, hogy tudásuk gazdagodjon. A pedagógusok szerint a Fenntarthatósági Témahét rávilágított arra, hogy a fiatal nemzedék is sok mindent megtehet a tiszta környezetért, a tiszta levegőért. 

Menü

Navigáció