"A digitális oktatás kihívásai"

Publikálva: 2018. február 19.

Szakmai konferenciát rendezett a Balassagyarmati Tankerületi Központ

A Balassagyarmati Tankerületi Központ szervezésében egy hasznos és élvezetes konferencián vehettek részt az érdeklődők, amelynek címe "A digitális oktatás kihívásai". A téma megkerülhetetlen fontosságát bizonyítja, hogy a Megyeháza díszterme megtelt pedagógusokkal, intézményvezetőkkel, tankerületi igazgatókkal és a téma neves szakértőivel. Az infokommunikációs eszközök és az internet használatának széleskörű elterjedése olyan változásokat von maga után, amivel a köznevelés rendszerének is lépést kell tartani. Az iskolák alapvető célja, hogy olyan tanulók kerüljenek ki a falai közül, akik a munkaerőpiacon sikeresen megállják a helyüket, és ehhez elengedhetetlenül szükséges a digitális kompetenciák megfelelő elsajátítása. A pedagógusok téma iránti nyitottságát jelezte a nagyszámú részvétel.

Nagyné Barna Orsolya tankerületi igazgató és Medvácz Lajos polgármester úr köszöntője után kezdődtek a témába vágó előadások. Elsőként Czunyiné dr. Bertalan Judit, digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos kiemelte, hogy a digitalizáció nem cél, csupán csak eszköz a tanítási-tanulási folyamatban. A tanár a személyiségével tud leginkább hatni a diákjaira, ezért a digitális eszközök használatában az „arany középút” elvét hangsúlyozta, valamint a tudatosságra és a célszerűségre hívta fel a figyelmet.

Farkas Andrea előadásában tágabb kontextusba helyezte a témát. Ismertette Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának legfontosabb célkitűzését, majd hangsúlyozta, hogy ennek a célnak az eléréséhez  az infrastrukturális fejlesztéseken túl olyan szolgáltatásokra is szükség van, mint a pedagógus továbbképzések, elektronikus adminisztrációs rendszerek, oktatástámogató szoftverek, tudásbázisok és jó gyakorlatok.

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese megosztotta a résztvevőkkel, hogy melyek a Központ fejlesztési céljai, és ezek milyen konkrét projektekben valósulnak meg a Balassagyarmati Tankerületi Központ intézményeiben. Az összegyűjtött adatokból láthatóvá vált, hogy a tankerülethez tartozó iskolák számos pályázaton vesznek részt, és az infrastrukturális és szakmai fejlesztésekre több milliárd forintnyi támogatás fog érkezni.

A délután folyamán a digitális fejlesztéshez kapcsolódó konkrét projekteket ismertette Dr. Csomós Tamás a Klebelsberg Központ Projekt Főosztályának vezetője. Az EFOP-3.2.4 számú, a Digitális kompetencia fejlesztése című pályázat kapcsán elmondta, hogy a jelzett igényeknek megfelelően a tankerülethez tartozó 25 intézményben a pedagógusok tanári laptopokat, 12 intézményben pedig a tanulók notebookokat fognak kapni. Ezen kívül ebből a pályázatból valósul meg a szélessávú internetet biztosító WI-FI kiépítése, valamint projektorok és interaktív panelek beszerzése is.

Dr. Fényes-Bók Szilvia a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium igazgatója rövid előadásában ismertette, hogy milyen módon lehet mérni és fejleszteni a tanulók szövegértési képességeit digitális módszerekkel. Az online feladatlapokat nagy sikerrel alkalmazzák az Arany János Tehetséggondozó Programba bekerült diákok egyéni fejlesztésére is.

Leszák Andrea, a tankerületi központ pályázati referense összefoglalójában megerősítette, hogy a tankerület és intézményei szívesen és sikeresen vesznek részt pályázatokban, hiszen jelenleg is 18 pozitív elbírálású támogatási kérelem megvalósításán dolgoznak, amellyel mintegy 2,5 milliárd forint lehívása van folyamatban.

A konferencia zárásaként Hegedűs Andor előadásában a tankerület pályázatai közül kiemelte az EFOP-3.2.3 számú, Digitális környezet a köznevelésben című projektet. Rövid ismertetőjéből kiderült, hogy 4 iskolában fognak felszerelni egy-egy tantermet a legkorszerűbb interaktív eszközökkel, tanári laptopokkal, tanulói notebookokkal, a pedagógusok pedig digitális módszertani eszközöket fognak kidolgozni, amelyeket workshopok, bemutató órák alkalmával ismertetnek meg más intézmények pedagógusaival.

Az előadásokat a Rózsavölgyi Márk AMI és a RIDENS speciális iskola diákjainak műsora, valamint az Ékes Énekegyüttes dalai tették színesebbé.

A programon részt vett pedagógusok számára a legfontosabb üzenet a szemléletváltás volt: „Amikor a változás szelei fújnak, a kétkedők falakat húznak föl, az optimisták pedig vitorlákat”.

Fotók: Torjay Attila, Nógrád Megyei Hírlap

Menü

Navigáció