Az MTA-SZTE Természettudomány Tanítása Kutatócsoport és a Szegedi Arany János Általános Iskola 2018. február 2-án szemléletformáló műhelymunkára hívta azokat a pedagógusokat, akik fogékonyak az új módszerekre, és elkötelezettek a természettudományos nevelés-oktatás megújítása mellett.

A Szegedi Tankerületi Központ támogatásával megvalósuló, „Új utakon a természettudományos tantárgyak tanítása” című szakmai program egy hosszú távú együttműködés első állomása, melynek célja a közoktatás megújításának elősegítése, a természettudományok tanításának fejlesztése, valamint a pedagógusok munkájának támogatása a minőségi áttörés érdekében.

Azok a pedagógusok, akiket érdekelnek a gondolkodásfejlesztés lehetőségei, és szeretnék tanítványaikat motiváltabbnak, aktívabbnak látni a megismerés folyamatában ízelítőt kaphattak a gondolkodásfejlesztés módjairól, átélhették a kutatásalapú tanulás élményeit és kihívásait, mintát láthattak arra, miként építhető a természettudományos nevelés az iskola közösségi életébe.

Dr. Korom Erzsébet, a Kutatócsoport vezetője, az Oktatáselméleti Tanszék tanszékvezető egyetemi docense nyitó előadásában azt hangsúlyozta, hogy napjainkban az oktatás kulcsfontosságú feladata a gondolkodási képességek fejlesztése, hiszen a XXI. század felgyorsult világában egyre nagyobb jelentősége van azoknak a készségeknek, melyek lehetővé teszik az ismeretek rendszerezését, elsajátítását, alkalmazását, a különböző kontextusokban megjelenő problémák megoldását. Ez szemléletváltást igényel a pedagógusoktól, melynek lényege, hogy az iskolának nem a természettudományt kell megtanítania, hanem a természettudományok révén kell sokoldalúan fejleszteni diákjaik gondolkodási képességeit. A kihívások új, innovatív eszközöket, módszereket igényelnek. A MTA-SZTE Természettudomány Tanítása Kutatócsoport ezen eszközök, módszertani segédanyagok kidolgozásával segíti a pedagógusok munkáját.

Az érdeklődők kipróbálhatták a fejlesztő programokat is, melyek gondolkodási képességek, megismerési készségek monitorozását hivatottak szolgálni, egyben megteremtik a tudatos, egyénre szabott fejlesztés lehetőségét is.

A délután további részében a Szegedi Arany János Általános Iskola éves közösségi projektjéről kaptak áttekintést a résztvevők. A „Tudomány a hétköznapokban – hétköznapi tudomány” programsorozata, példa a megújuló természettudományos nevelés tanórán kívüli lehetőségeire. Felkelti a tanulók érdeklődését a természettudományok iránt, mozgósítja a diákok kreativitását. Az iskola tanulói ízelítőt adtak az év gazdag kínálatából. A kísérleti asztalokon életre keltek a természet erői, varázslatokat mutattak be a fizika törvényszerűségeinek felhasználásával. A kémia tudományát a víz projekt képviselte. Óriási sikert aratott a nyolcadikosok által készített víztisztító berendezés és a technikai bravúrral összeszerelt talajeróziós modell.

A földrajzteremben a testvérosztályok kísérletezős délutánjaiba kukkantottak be a látogatók. A munkaasztalokon kitört a vulkán, a gyerekek áramot termeltek citrommal, készítettek szivárványt, lávalámpát, vizsgálták a növények oxigéntermelését, és azt, miként befolyásolja a közeg sűrűsége a testek úszását, lebegését. A hetedikesek nagy felelősséggel, hozzáértéssel irányították a negyedikesek kísérleteit. Nem elégedtek meg a látvánnyal, a jelenségek magyarázatát is feltárták a lelkes résztvevők előtt.

A legelhivatottabb kollégák a diákok szerepébe bújva próbálták ki a kutatásalapú foglalkozást.

A rendezvényen megjelenő szakemberek bíznak abban, hogy a műhelymunkát további szakmai együttműködések követik, hiszen mind a MTA-SZTE Természettudomány Tanítása Kutatócsoport, mind a Szegedi Tankerületi Központ és annak intézményei elkötelezettek a pedagógusok munkáját segítő innovációk bevezetésében.