A Szegedi Fekete István Általános Iskola 8. évfolyamos diákjai “SzemLélek” címmel költészet napi tárlatot szerveztek áprilisban, melyen négy költő négy versének sajátos szempontú feldolgozásával mutatták meg, hogy mit jelent a vers a szemnek, és mit a léleknek. Egy magyartanár beszámolója következik.

"…nagy kreativitást kíván a pedagógustól, ha mindenki számára emlékezetes és eredményes órát akar tartani.” – olvasható a tanárnő írásában. Neki sikerült! Így mesél élményeiről:

 

„Az egész Kosztolányival kezdődött. „A szegény kisgyermek panaszai” kötetcímre még az irodalmat zsigerből elutasító nyolcadikos is érdeklődve kapja fel a fejét…

… nem csupán Kosztolányinak, de a mai gyermekeknek is vannak panaszai. Szóval néhány panasz meghallgatása után, a konkrét verset elővéve, jött az ötlet, hogy miért ne örökíthetnénk meg a panaszokat, érzéseket akár vizuális formában is? A „Mostan színes tintákról álmodom” című vers ideális választás erre a célra. Könnyen elképzelhető a „mérges alkonyat”, a „krikszkrakszok”, a „kacskaringós, kedves madár”, az „arany-ima”. A lelkesedés moraja hullámzott át az órán, mikor előadtam a tervem: rajzoljuk meg az érzéseinket, miközben a verset hallgatjuk.

 

Annyira jól sikerültek a művek, hogy további alkotásra is igény mutatkozott. Több se kell egy lelkes tanárnak, vegyünk elő további verseket a korszakból, és régi kedvenceket is elevenítsünk fel! Így születtek meg az illusztrációk, melyek a költészet napi projekt alapját képezték: Tóth Árpád, József Attila, Ady Endre egy-egy verse is feldolgozásra került. A csodálatos rajzokat nézegetve, és a gyerekek lelkesedését, kreativitását látva az ötlet adta magát: csináljunk egy iskolai költészet napi tárlatot, ahol kiállítjuk a műveket! De legyen benne valami egyedi is, ezért interaktív módon bevonjuk a közönséget! Azonnal megalakult 6 társaság, akik különböző játékos feladványokat eszeltek ki: memóriajáték, puzzle, párosító, színező, angol fordítás beazonosítása stb. Hanganyagot is felvettünk, és az illusztrációkat a vers alámondásával kisfilmmé fűztük.

 

A legjobb, mikor a tantestületben összeérnek a szálak: énekórán épp egy József Attila-vers feldolgozás volt a téma, amit a lelkes kolléga azonnal beépített a tárlatba. Az éneket megtanulták, majd a tárlat zárásaként, mint meglepetést, előadták a nyolcadikosok. Mindannyian. Együtt énekelték.

 

Általában egy-egy projektben azt vizsgáljuk, hogy milyen kompetenciákat, készségeket fejleszt a tanulók esetén. Néha azt is megéri átgondolni, megérezni, hogy a pedagógusnak mit ad egy közösen létrehozott projekt. Nekem felemelő érzés volt látni, ahogy a tanulók maximális figyelemmel és lelkesedéssel vettek részt a programon, és ahogy egy nyolcadik osztály képes volt összefogni, magát megmutatni úgy, ahogy még nem láttuk.

Hálás vagyok, hogy ez velem megtörtént.”

Aki osztozni szeretne a tanárnő örömében, annak érdemes megnéznie a nyolcadikosok által készített kisfilmet: https://www.youtube.com/watch?v=RFg5YDv8-s8