A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény kutyaterápia alkalmazásával segíti a sajátos nevelési igényű óvodásainak fejlődését. Az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.

A kutyával asszisztált nevelő-oktató-fejlesztő tevékenység célkitűzéseiről és tapasztalatairól Szabadosné Kotogány Erika, az intézmény óvodai csoportvezető gyógypedagógusa számolt be.

„A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI gyógypedagógusai fontosnak tartják olyan módszerek és eszközök becsempészését a hétköznapok oktató-nevelő munkájába, amelyek által a gyermekek különleges és nem mindennapi lehetőségek által fejlődnek. A kutya nemcsak az ember legjobb barátja, hanem önzetlen és megbízható segítője is. Az intézményünkbe járó sajátos nevelési igényű óvodások ezt hétről hétre megtapasztalhatják, ugyanis az idei nevelési évben mind a négy óvodai csoportnak lehetősége nyílik heti rendszerességgel kutyaterápiás foglalkozáson részt venni.

Óvodásaink kevert specifikus fejlődési zavar, tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott és gyermekkori autizmus diagnózisokkal rendelkeznek. Petrovics-Lauer Írisz gyógypedagógus vezetésével és Lego névre hallgató kutyája közreműködésével veszünk részt a terápiás foglalkozásokon. A gyermekek a kutyával való közös tevékenységet nem feladathelyzetként, hanem örömteli élményként élik meg, miközben észrevétlenül komplex fejlesztésben részesülnek. A terápia folyamán sokkal magasabb a motivációs szintjük a kutya jelenlétében, így szívesebben végeznek feladatokat, melyeket  a kutyával való játéknak tekintenek.

Fotón: A Ficánka csoport óvodásai Lego kutyával ismerkednek.

A gyermekek lelkes résztvevői a foglalkozásoknak. Öröm látni, ahogyan percről percre nő az önbizalmuk, a viselkedésükben és kommunikációjukban szinte azonnal pozitív változás mutatkozik meg. A kutya - mint személyiségfejlesztő tényező - hatással van a gyermekek szociális és érzelmi fejlődésére, elősegíti a társas kapcsolatok kialakítását, azok alakulását, javítja a gyermekek önértékelését. A kutyával való közös tevékenység növeli az óvodás gyermekek önbizalmát, javítja munkatempójukat, az örömteli együttlétek pedig érzelmileg kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá teszik őket.

A terápiás kutya bevonásával könnyebben teremthető kapcsolat a sajátos nevelési igényű óvodásokkal. Lego kutyus segítségével a legvisszahúzódóbb, legkevésbé motivált gyermek is bevonható a feladathelyzetbe. Az elvégzett feladatok közben pedig a gyermekek képességei hétről hétre fejlődést mutatnak, a csoportok egyre inkább közösséggé kovácsolódnak, javul a gyermekek felelősségtudata és általános kedélyállapota. A kutya felé a gyermekek könnyebben megnyílnak, és a kutyával végzett foglalkozások révén megtanulhatják a szociális kontaktus felvételének rutinját, amelyet később embertársaikkal szemben is alkalmazni tudnak.

Fotón: Az óvodások kedvelik a kutya érintését, mindig szeretetteljesen bánnak vele.

Célzottan fejleszthető a kutyaterápiás foglalkozások alkalmával: a szociális képességek, érzelmi beleérzőképesség, kommunikációs készség, figyelem, koncentráció, emlékezet, térbeli és síkbeli tájékozódás, saját testen való tájékozódás, testséma, mozgáskoordináció, finommotorika, szem-kéz és szem-láb koordináció, taktilis és kinesztetikus készségek, énkép és éntudat, problémamegoldó készség. A kutyával való közvetlen érintkezés stressz-csökkentő hatása révén oldottabb és nyugodtabb állapotba kerülnek a gyermekek. Olyan élményekkel gazdagodnak, melyeket a hétköznapi helyzetben nem élhetnének át.

Fotón: A kutyával végzett feladatok közben komplex fejlesztésben részesülnek a gyermekek.

Abban, hogy az állatasszisztált foglalkozásoknak helyük van az óvodánkban, az is megerősített bennünket, hogy nemcsak az ovisok várják vissza Lego kutyát és gazdáját hétről hétre, de a szülők is elköteleződtek a módszer mellett látva, milyen élmény és mennyi fejlődési lehetőség rejlik ezekben a találkozásokban. Egy olyan módszert ismertünk meg általa, mely azon túl, hogy változatos és egyedi, olyan érzelmi töltést  hordoz magában, amely minden esetben előidéz pozitív elmozdulást a gyermekek fejlődésében. A négylábú társ közelsége a szükséges támogatást nyújtja a sajátos nevelési igényű gyermekek képességeinek, adottságainak kibontakozásához.”