Karácsonyi számvetés II. rész

Publikálva: 2018. december 14.

A Szegedi Tankerületi Központ negyven intézménye által elnyert titulusok számbavétele nagyon szép eredménnyel zárult. A fenntartó büszkén mondhatja el, hogy alig akad olyan köznevelési intézménye, amely ne rendelkezne valamilyen elismerő szakmai cím viselésének jogosítványával.

Karácsonyi számvetésünk I. része azon programokkal foglalkozott, amelyek a legnagyobb számban késztették szakmai aktivitásra a köznevelési intézményeket. Most pedig a szakmai sokszínűség néhány további példáját szeretnénk bemutatni.

ECDL Vizsgaközpont: Az European Computer Driving Licence az Európai Unió által támogatott, egységes európai számítógép-használói bizonyítvány, amely a felhasználói ismereteket, az informatikai írástudás meglétét hivatott igazolni. A nemzetközileg elfogadott vizsgarendszer bázisintézménye a tankerületben a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola székhelye, ahol az elmúlt tanévben 676 jelentkező tett ECDL modulvizsgát, közülük 330 fő volt az anyaintézmény tanulója.

MICROSOFT Innovatív Iskola: A digitális oktatáshoz és ismeretekhez kapcsolódó innovatív pedagógia alkalmazását a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola székhelye és Kossuth Lajos Általános Iskolája tűzte zászlajára. A Microsoft Innovatív Iskola Programhoz csatlakozók rendszeresen találkoznak, hogy munkájuk során motiválják egymást, megosszák gyakorlataikat, újragondolják a lehetőségeket, a modern digitális világ elvárásainak való megfelelés feltételeinek minél optimálisabb teljesítését.

SZTE Természettudományi és Informatikai Kar Kutatóiskolája: A Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium a „Városi fák mint klímanagykövetek” című kutatási programjával nyerte el a megtisztelő címet. Az 1 éves program az iskola környezetvédelmi tagozatos diákcsoportja, az egyetem és az MTA Ökológiai Kutatóközpont együttműködésében valósul meg.

Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőéért Alapítvány Szegedi Tudós Akadémia Programjának Országos Képzési Központja: A cím birtokosa a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium. Az orvosbiológiai kutatásokhoz kapcsolódó területekre fókuszáló stratégiai együttműködés célja a biológia tantárgyi tehetséggondozás elősegítése, a középiskolás korú tehetséges diákok élettudományi kutatásokban alkalmazható képességeinek fejlesztése, az élettudományi egyetemi szakok felé történő pályaorientáció, a tehetséges fiatalok kísérletei, kutatásai számára megfelelő körülmények biztosítása.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Tehetségforrás Iskolája és Partnerintézménye: A budapesti egyetem és a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium közötti együttműködés a diákok eredményes továbbtanulására összpontosít.

Köznevelési Matematikai Tudásközpont: A kiemelt matematikai tehetséggondozó tevékenységéről közismert Béke Utcai Általános Iskola viselheti büszkén a címet. Az iskola célja a matematikában tehetséges tanulók fejlődéséhez szükséges fejlesztő környezet kialakítása, mentoráló és egyben szervező központként régiós feladatok ellátása, tehetségazonosító- és fejlesztő tevékenység támogatása.

MTA-SZTE Természettudományok Tanítása Kutatócsoport Bázisiskolája: A cím, mellyel a Szegedi Arany János Általános Iskola és a Béke Utcai Általános Iskola rendelkezik, egy sikeres partneri együttműködés eredménye, amely a természettudományos gondolkodás fejlesztésére irányul. Alapja és célja a gondolkodási képességek fejlődéséről és fejlesztési lehetőségeiről összegyűlt kutatási eredmények beépítése a tanítási gyakorlatba.

A SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Kiváló Gyakorlati Képzőhelye: A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI nagyon büszke az elnyert címre, mely a Karral több éve partnerséget ápoló külső gyakorlati képzőhelyek pedagógusképzésben betöltött szakmai munkáját hivatott elismerni.

Magyar Alapfokú Művészetpedagógiai Értéktár: A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége által kiírt pályázaton a  Király-König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskola nyerte el a rangos címet kimagasló zenei tevékenységének, kiváló eredményeinek és a helyi közösség kulturális életében betöltött meghatározó szerepének elismeréseként. Az intézmény ezzel helyet kapott a Magyar Alapfokú Művészetpedagógiai Értéktár 1. kötetében.

Kék Tér Mintaiskola: A Kék Tér egy komplex bűnmegelőzési program, mely a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság „Lépésről lépésre a biztonságért” prevenciós programjának egyik legfontosabb eleme, és amelynek kidolgozásában a Gedói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola közreműködött. E program keretei között, a rendőr- és pedagógusszakma nagyszabású együttműködésének eredményeként született meg a tanítók számára kifejlesztett egyedülálló kézikönyv és óratervgyűjtemény. A program alkalmazásához egyre több intézmény csatlakozik.

KEVE Iskola: A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság és a Szegedi Tankerületi Központ együttműködésének eredményeként „Közlekedjünk együtt, vigyázzunk egymásra!” címmel indult útjára két általános iskolában ez a próbaprojekt. A közlekedési, balesetmegelőzési ismeretek iskolai keretek között történő szisztematikus átadására, elsajátíttatására irányuló felmenő rendszerű program első, mintaértékű megvalósítói a Ruzsai Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, valamint a szegedi Rókusvárosi II. Sz. Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola voltak.

Sakkpalota Program Referenciaintézménye: A Polgár Judit Sakk Alapítvány által kidolgozott képességfejlesztő program referenciaértékű alkalmazása a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában valósul meg. Az új módszertan nem a sakkjátékra helyezi a hangsúlyt, hanem az általános képességfejlesztésre összpontosítva a logikus és kreatív gondolkodás elősegítését tűzi ki célul akár különböző tantárgyi keretek között alkalmazva.

Saját fejlesztésű alternatív program referenciaintézménye: A Szegedi Fekete István Általános Iskolában speciális személyiségközpontú oktatási modell működik, mely az alsó tagozatos gyermekek egész napos, szabadsávos, rugalmas időbeosztásban történő nevelésére-oktatására fókuszál.

Arany János Tehetséggondozó Program Alapító Intézménye: A program célja, hogy segítse a hátrányos helyzetű, tehetséges diákok továbbtanulását. Ennek keretében lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek olyan középiskolákban, kollégiumokban tanuljanak, ahol fontos a felsőoktatási tanulmányokra való eredményes felkészítés. A program iskolai megvalósításának helyszíne és a cím birtokosa a Szegedi Radnóti Miklós Gimnázium, míg kollégiumi bázisintézménye a Szegedi Városi Kollégium.

eTwinning Partnerintézmény: A hazai és külföldi partnerintézmények interneten keresztül történő együttműködésében a Szegedi Orczy István Általános Iskola, valamint a Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola jár élen. A program résztvevői nemzetközi vagy nemzeti projekteket hozhatnak létre, melyek fontos eleme, hogy legalább két oktatási intézmény legalább két csoportja működjön együtt pedagógiai célú, IKT eszközökkel támogatott tevékenységeket végrehajtva munkájuk során.

Erőszakmentes Iskola: Az erőszakmentes iskola következetesen lép fel az erőszakkal szemben, nyitott az alternatív vitarendezés alkalmazására és a konfliktusok resztoratív szemléletű kezelésére. Jellemzője az integrált nevelési feltételek megteremtése. Törekszik arra, hogy hasznos szabadidős tevékenységeket kínáljon diákjai számára. A Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája és a Szegedi Bonifert Domonkos Általános Iskola kiemelten kezeli az erőszakmentes iskolai környezet kialakítását.

A fentiekhez társulnak még a fenntartó által saját hatáskörben adományozott címek, díjak. A hagyományosan Pedagógusnapon átadásra kerülő elismerésekkel a tankerület a közoktatás különböző területein kimagasló munkát végző intézményeinek munkáját kívánja megköszönni. A 2018-ban adományozott címek és díjak szintén a pedagógiai munka sokszínűséget tükrözik.

Az intézmények szakmai aktivitásához és eredményeihez szívből gratulálunk!

Menü

Navigáció