Karácsonyi számvetés I. rész

Publikálva: 2018. december 13.

A Szegedi Tankerületi Központ intézményei az elmúlt időszakban számos pályázatban, szakmai programban vettek részt, melynek köszönhetően különböző címek használatára váltak jogosulttá. A címek számbavételének eredménye igazán kellemes meglepetést okozott, és méltó ajándékcsomagként kerülhet a tankerület virtuális karácsonyfája alá.

A hagyományos eredményességi mutatók, mint például a tanulmányi átlagok, versenyeredmények mellett a tankerület évről évre egyéb szempontok figyelembevételével is megvizsgálja az általa fenntartott negyven intézmény és tagintézményei szakmai működését. Advent időszakában az elnyert címek, elismerő titulusok számbavétele okozott nagyon kellemes meglepetést.

A felmérés elsöprő eredménnyel zárult, hiszen elmondható, hogy a Szegedi Tankerületi Központnak alig akad olyan intézménye, amely ne rendelkezne valamilyen elismerő szakmai cím viselésének jogosítványával.

Az elismeréseket összegző számvetés jelenlegi I. részében azon programok áttekintésére kerül sor, amelyek a legnagyobb számban késztették szakmai aktivitásra a köznevelési intézményeket.

Az elmúlt időszakban sokan érdeklődtek a pozitív pszichológia eszköztárának alkalmazása iránt, melynek eredményeként idén megszaporodott a Boldog Iskola címmel rendelkező iskolák száma.  A tizenhárom Boldog Iskola (Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola, Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Gregor József Általános Iskola, Szegedi Fekete István Általános Iskola, Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola, Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Dózsa György Általános Iskola, Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Orczy István Általános Iskola, Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Szegedi Bonifert Domonkos Általános Iskola, Rókusi Általános Iskola, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskolája) mellett két intézmény már Örökös Boldog Iskola cím birtokosa (Béke Utcai Általános Iskola, továbbá Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Csólyospálosi Tagintézménye). A program „boldogórák” megtartásával kívánja segíteni a derű és életszeretet kibontakoztatását az iskolában, és támogatja azt a pedagógiai folyamatot, melynek eredményeként a gyermekek optimista, magabiztos tanulókká válnak, akik észreveszik az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező felnőttek lesznek.

Hasonlóan magas az érdeklődés a környezeti fenntarthatóságra nevelés, a természet- és egészségvédelem pedagógiai területei iránt is. Ebben a tanévben tizenhárom iskola viselheti az Ökoiskola címet (Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola, Tisza-parti Általános Iskola, Ruzsai Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Jerney János Általános Iskola, Szegedi Gregor József Általános Iskola, Szegedi Madách Imre Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Szegedi Fekete István Általános Iskola, Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Kiss Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola székhely intézménye és Csólyospálosi Tagintézménye, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskolája és Pallavicini Sándor Általános Iskolája), további nyolc Örökös Ökoiskolaként működik (Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola, Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Fontos Sándor Tagintézménye, Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Szegedi Bonifert Domonkos Általános Iskola, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája). A program fő célkitűzése, hogy környezetünk védelme, a jelen és a jövő generációk minőségi életfeltételeinek megőrzése érdekében a köznevelési intézmények is a környezeti fenntarthatóságra törekedjenek, és ennek szellemisége mentén végezzék nevelő-oktató munkájukat.

Az egészségmegőrzést célzó iskolai törekvések egyik kiemelt területe a segítségnyújtás elméleti és gyakorlati ismereteinek elsajátítása, az egészséges életmód iránti igény felkeltése, a Vöröskereszt által képviselt értékek és tevékenységek terjesztése. Ezen célkitűzések megvalósítása érdekében a tankerület intézményei közül hatan működnek Vöröskeresztes Bázisiskolaként (Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, Szegedi Arany János Általános Iskola, Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola székhelyintézménye és Kossuth Lajos Általános Iskolája, Kisteleki Általános Iskola és Kollégium).

Az Oktatási Hivatal munkáját bázisintézményi minősítéssel öt intézmény segíti (Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Csólyospálosi Tagintézménye, Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat).  A címet olyan intézmények nyerhették el, amelyek készek megosztani jó gyakorlataikat, lehetőséget és helyszínt biztosítanak szakmai műhelymunkák, bemutatóórák, versenyek, továbbképzések számára.

A tehetséggondozás, a tehetségek azonosítása, felkutatása és segítése, a különböző szakmai, pedagógiai, művészeti, sport területeken végzett kimagasló nevelő-oktató tevékenységük eredményeként a tankerületben három akkreditált Tehetségpont működik (Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Rókusi Általános Iskola, Szegedi Fekete István Általános Iskola), a Kiváló Tehetségpontok száma viszont ennek a duplája (Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Szegedi Városi Kollégium, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szegedi Dózsa György Általános Iskola, Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola). Két intézmény pedig mindemellett Európai Tehetségpont címet is szerzett (Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szegedi Dózsa György Általános Iskola).

KIP-et alkalmazó iskola három van a tankerületben, közülük ketten minősített intézményként működnek (Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Pallavicini Sándor Általános Iskolája, Kisteleki Általános Iskola és Kollégium). A Komplex Instrukciós Program egy speciális tanítási módszer, mely lehetővé teszi a tanárok számára a magas szintű csoportmunka szervezését, lehetőséget nyújt az együttműködési normák kialakítására, fejlesztésére, és sokszínű tananyaggal segíti elő a rejtett képességek kibontakoztatását. A módszer eredményesen használható a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásában, a diákok kommunikációs képességeinek fejlesztésében, valamint a tehetséges gyerekek differenciált fejlesztése terén is.

KAP Iskola címmel négyen rendelkeznek. A Komplex Alapprogram célja a végzettség nélküli iskolaelhagyás mérsékléséhez kapcsolódó intézkedések iskolai szintű támogatása. Olyan elvek és módszerek együttese, melynek középpontjában a tanulók komplex személyiségfejlesztésére fókuszáló logika, testmozgás, művészet, digitális, illetve életgyakorlat alapú tanulástámogató alapmódszerek állnak. A projekt közvetlen célja a kidolgozott komplex alapprogram intézményi bevezetése és országos elterjesztésének támogatása az alapfokú oktatásban résztvevők számára. Tankerületi résztvevői a Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola, Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola, Béke Utcai Általános Iskola, Szegedi Fekete István Általános Iskola.

Igen magas a nyelvoktatáshoz kapcsolódó címeket és jogosítványokat magukénak tudó iskolák száma is: A kínai nyelvoktatás érdekében végzett pedagógiai tevékenységüknek köszönhetően tízen viselhetik a SZTE Konfuciusz Intézet Partneriskolája címet (Szegedi Gregor József Általános Iskola, Szegedi Madách Imre Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szegedi Deák Ferenc Gimnázium, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola székhelye és valamennyi tagintézménye), a német nyelvoktatáshoz kapcsolódóan hárman DSD Nyelvvizsgahelyként működnek (Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Béke Utcai Általános Iskola, Szegedi Deák Ferenc Gimnázium), az angolt érintően pedig ketten látnak el hasonló feladatokat: a Szegedi Deák Ferenc Gimnázium LanguageCert Nyelvvizsgahely, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium pedig Cambridge Accessment Vizsgaközpont.

Az intézmények szakmai aktivitásához és eredményeihez szívből gratulálunk!

Menü

Navigáció