Elfogadás, integráció, inkluzív nevelés, esélyteremtés, együttműködés – egyebek között erről is szó esett azon a tudásmegosztó workshopon, ahol az érdeklődők a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók beilleszkedésének, oktatásának témakörével foglalkoztak a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény közreműködésével.

A 2022/2023. tanévben is folytatódnak a Szegedi Tankerületi Központ által tavaly útjára indított intézményi workshopok, melyek célja a köznevelési intézmények bemutatkozása, jó gyakorlataik egymás közötti megosztása.  A Béke Utcai Általános Iskolának köszönhetően a tanév elején a kompetenciamérések eredményeinek elemzéséről esett szó, majd a Csongrád-Csanád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat mutatta be tevékenységét. Ezt követően a Rókusvárosi II. Sz. Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tartott előadást a Grassroots labdarúgás szellemiségéről, feladatairól.

 

Az online programsorozat október végén a sajátos nevelési igényű tanulók integrálásának minden intézményt és intézménytípust érintő témaköréhez érkezett.

 

Ezúttal a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményé volt a főszerep, amely óriási szerepet vállal a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásában integrált és szegregált formában egyaránt.

 

Mucsiné Erdei Mónika intézményvezető a Bárczi Utazó Gyógypedagógusi Hálózatának szerepét, feladatait mutatta be. Az együttműködési pontok kapcsán pedig részletesen beszélt arról, hogy mit tehet a befogadó iskola, és miben segíthet az EGYMI.

 

„A működési elveik közé tartozik a másság elfogadása, alapvető igény és feladat a különleges gondozás és az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése, a toleráns, szeretetteljes légkör kialakítása. Közös célja a befogadó intézményeknek és az EGYMI-nek a fogyatékos gyermekek, személyek eredményes szocializációja, társadalmi integrációja. Az integráció, inkluzív nevelés megvalósítása érdekében egyaránt fontos az együttműködés és egymás kompetenciahatárainak tiszteletben tartása is.”- mondta.

 

Az intézményvezető előadása után Földesiné Elekes Ágnes utazó gyógypedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók hátránycsökkentő segítéséről osztott meg saját tapasztalatokat, majd Tománné Faragó Zita „Látássérülés szülői szemmel” című előadása következett. Végül Krizsánné Turcsányi Marianna, a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola intézményvezetője a látássérült tanulót befogadó intézmény szemszögéből beszélt az integrációs tapasztalatokról.

 

Az előadások után kisebb szekciókban folytatódott a program, a műhelymunkák érdeklődés szerint mélyebb betekintést kínáltak a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI gyógypedagógusainak változatos és magas színvonalú szakmai munkájába.

 

Földesiné Elekes Ágnes - gyakorlati tapasztalatait megosztva - az Okoskocka fejlesztő eszközcsalád felhasználási lehetőségeit mutatta be. Tománné Faragó Zita a kommunikációs képességeket fejlesztő, általa alkalmazott eszközök pedagógiai gyakorlatba történő beépítését szemléltette. Köböl Erika kutyaterápiáról szóló interaktív bemutatójából megtudhatták az érdeklődők, hogyan segíti elő az integrációt az állatasszisztált foglalkozás. Törökné Csutora Mónika szomatopedagógus Ében becenevet viselő tanulójának interjúja pedig közelebb hozta minden résztvevőhöz az integrációban tanuló gyermekek és fiatalok nézőpontját, ezzel is elősegítve a befogadó szemlélet kialakulását.

 

A Bárczi workshopja sokakat érdeklő témával foglalkozott, az online programra több mint 100 fő regisztrált.  Mindez azt igazolja, hogy a tankerület szervezésével megvalósuló tudásmegosztó fórumok iránt egyre nagyobb az érdeklődés.