Selye János Diáklabor projekt – Túl az első mérföldkövön

A Selye János Diáklabor hálózat kialakításának célja olyan tehetséggondozó műhelyek létrehozása és fejlesztése, melyek lehetőséget biztosítanak elsősorban a köznevelés 7-13. évfolyamok diákjai körében a tudományos kiválóság támogatására, illetve a kutatói életpálya népszerűsítésére elsősorban az MTMI (Matematika, Természettudomány, Műszaki és Informatika,) szakterületekhez kapcsolódóan a természettudományos területen való kutatások végzésére, és különböző projektek létrehozására alkalmas műhelyek létrejöttének támogatásán keresztül. A Nemzeti Innovációs Ügynökség Zrt. közreműködésével a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból megvalósuló projekt célja a diáklaborok, mint innováció-ösztönző és tudományos életpályára felkészítő központok megerősítése, a hazai és nemzetközi módszerek adaptálása, valamint a vállalati és felsőoktatási szektorral együttműködési felületek kialakítása, melynek keretében fejlesztésre kerülnek már meglévő és létrejönnek új diáklaborok, a hazai és nemzetközi együttműködések megerősödnek és új együttműködések kerülnek kialakításra. A XIA-DIÁKLABOR-23-13 azonosítószámú pályázat keretében a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, az Esze Tamás Gimnázium, a Fehérgyarmati Deák Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, valamint a Tóth Árpád Gimnázium közös projekt megvalósítását tűzte ki célul. A Nemzeti alaptanterven túlmutató célja a projektnek az, hogy az intézmények természettudományos kísérleteket dolgoznak át úgy, hogy a főbb témákat mindig egy olvasmány, mese, „storyline” köré építik és így beszélik meg tudományos jelenségeket. Így a tizenéves korosztály érdeklődése jobban felkelthető, a résztvevők részesei lehetnek egy gyakorlatorientált és interaktív kísérleti foglalkozásnak. Az így elvégzett kísérleteinkkel biztosítják a természettudományok szépségeinek meglátását minden szinten. A modern természettudományos szemlélet és fogalmi rendszer kialakításában fontos az interdiszciplináris megközelítés. Az integrált természettudományos tudás birtokában kaphatunk legkönnyebben magyarázatot a hétköznapi élet vonatkozó problémáira. Bárhogy is nevezzük a módszert, a lényeg, hogy a résztvevők élményeket szerezhetnek, kutatási tapasztalatot gyűjthetnek, csapatban dolgozhatnak. Tulajdonképpen a tanulók munkáltatásán, az érvelésen, a kritikus gondolkodáson és a kreativitáson van a hangsúly akkor is, ha azt felfedeztető oktatásnak vagy projekt módszernek hívjuk. Ez a típusú pedagógia segíti azt, hogy a tanulók átéljék a tudásalkotás folyamatait, segíti őket a kritikus gondolkodás kifejlesztésében, a felelősség kialakításában. A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium pedagógusai (Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugár, dr. Konczné Dr. Jámbrik Katalin, Balázs Erika, Czérnáné Tudja Erika és dr. Koncz Gábor) 2023 októbere és 2024 szeptembere között több mint 500 természettudományos tanórát tartottak a Kisvárdai tankerületi Központ illetőségébe tartozó 7-8. évfolyamos tanulók számára. A projekt a 2024/2025-ös tanévben is folytatódik.