A Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola és a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskola közötti partneri együttműködés már a tanév kezdetén megmutatta: érdemes egymástól tanulni. A két iskola tanévindító szemléletformáló találkozása az autizmussal élők oktatását kívánta segíteni.

A Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola és a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskola találkozása kapcsán a Bárczi gyógypedagógusa, Bánhidy Andrea foglalta össze gondolatait.

„A szemléletformálás célja, hogy hozzájáruljunk egy olyan világ megteremtéséhez, ahol biztonságban, méltósággal és  komfortosan élhet minden ember, az autizmusban érintett emberek is. Ők nem többek, vagy kevesebbek másoknál, úgy értékesek, amilyenek. Lehet, hogy bizonyos tulajdonságaikban különböznek a többi embertársuktól, de a sokféleség jó. Így nem kell, sőt nem szabad elvárnunk tőlük, hogy „normálisabbá” váljanak.

A Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola igazgatója, Balogh Kinga felkérte intézményünket, a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskolát, hogy a tanév megkezdése előtt nevelőtestületük részére szemléletformáló foglalkozást tartson. Iskolánk két, autizmusban érintett gyermekek fejlesztésében jártas, autizmus spektrum pedagógiája szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógusa, Wirthné Szebelédi Viktória és Szikora Ádám szemléletformáló foglalkozásának célja az volt, hogy a fenti meggyőződést kialakítsák a részt vevő pedagógusoknál. Azonban nem hagyományos előadást tartottak, hanem interaktív, saját élményen és megtapasztaláson alapuló játékokból gyűjtöttek össze egy csokrot, és ezeken a játékokon keresztül érzékeltették, hogy milyen is lehet autizmussal élni, mekkora segítséget jelenthet a pozitív hozzáállás, a befogadó attitűd az autizmusban érintett személyek számára.”

 

 

 „A résztvevők megélhették, milyen könnyű félreérteni a környezetünket, ha egy-egy kevésbé lényeges mozzanat alapján, vagy akár a kontextusból kiragadott részletekből próbálunk értelmezni egy helyzetet, mekkora segítséget jelentenek a vizuális támpontok, mint ahogy azt is, milyen megélni a kirekesztettséget, a másságot, a többséghez tartozás élményének hiányát. Egy rövid időre az autizmus szemüvegén keresztül láthatták a körülöttük lévő világot. 

A foglalkozás végén praktikus tanácsok, speciális segédeszközök, az integrált gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára hasznos és a gyakorlatban jól alkalmazható stratégiák kerültek bemutatásra.

 A szemléletformáló foglalkozáson a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskola igazgatója, Mucsiné Erdei Mónika, valamint az intézmény több, autizmus spektrum pedagógiája szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógusa is részt vett. A vendéglátó kollégák érezhették, nincsenek magukra hagyva, a Bárczi EGYMI szakembereinek segítségére bármikor számíthatnak.” – zárta gondolatait Bánhidy Andrea tanárnő.