A füzesgyarmati Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola a Gyulai Tankerületi Központ közreműködésével 2021-ben nagy mennyiségű oktatási LEGO készlethez jutott hozzá egy pályázaton keresztül. Ezek után az EFOP-3.2.4-16-2016-00001 azonosító számú „Digitális kompetencia fejlesztése” kiemelt uniós projekt keretében a Klebelsberg Központ megbízásából a Rávezető Projekt Kft. „Robotika a mindennapi pedagógiai gyakorlatban” elnevezésű továbbképzést tartott intézményünk nyolc pedagógusának.

Azóta a Lego Robotika része iskolánk életének. A digitális kultúra oktatása során minden gyerek belekóstolhat abba, mit is takar a Lego Robotika, majd szakkörökön az érdeklődő diákok folytathatják a próbálkozást. Ötödik évfolyamtól egészen nyolcadikig bárki számára elérhető foglalkozásaink főként a fiatalabbak között népszerű, de mindig van pár idősebb diákunk, aki jobban bele szeretne mélyüli. Ők túllépve az építés izgalmain, már a programozás részébe is alaposabban beleássák magukat a Lego Spike Prime Education készlettel. Olyan is akad, aki külön engedéllyel ideiglenesen haza is vihet magával egy-egy Lego készletet, hogy az iskolában erre fordítható szűkös időhöz egy kicsit hozzáadhasson.


Órai keretek között többnyire a Lego WeDo 2.0 (kék) készlet programja által előkészített projekteket követjük, amivel meg szeretnénk velük ismertetni a készlet lehetőségeit, a szenzorok működését, a pontos és kitartó munka fontosságát, a programozás alapjait. Persze mindig próbálunk helyet adni a kreativitásnak is, így tanévről tanévre egyre egyedibb alkotások születnek.


Lego Robotika szakkörünkön projektszerűen, tematikus Lego robotok készülnek a Lego WeDo 2.0 és Lego Spike Prime Education (sárga) készletek segítségével. A közösen meghatározott általános téma után a gyerekek maguk keresnek az interneten olyan segédletet, ami alapján mozgó Lego robotokat tudnak készíteni. Ezeket általában továbbgondolják, „felturbózzák”, különféle szenzorok segítségével egyéb funkciókat adunk nekik. Mozgást érzékelnek, színre reagálnak, hangeffekteket építünk be a programokba, mikor épp mi jut eszükbe. Az évek során csináltunk már járműves felvonulást, vidámparkot, autós gyorsasági versenyt, szumóbajnokságot, karácsonyhoz kapcsolódó jelenetet síelő Mikulással és szánt húzó rénszarvasokkal.

 

A gyerekek gyakran néznek szembe nehézségekkel, nem úgy sikerülnek a dolgok, ahogy ők szeretnék, egy a kelleténél egyetlen kockával véletlen arrébb helyezett lego órák munkáját teheti semmissé. Türelemre, precizitásra, kitartásra van szükségük ahhoz, hogy végül elérjenek ahhoz a pillanathoz, mikor elindul az a robot, és ehhez bizony sokat kell dolgozniuk a foglalkozások során. Fejlődik a kommunikációjuk, segítenek egymásnak, használják a problémamegoldó képességüket, és nem utolsó sorban élvezik a szakkörön eltöltött időt, észre sem veszik, mennyit tanulnak egy-egy próbálkozásból.


Fotók: Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola


Nem csak a Lego Robotika szakkörön van lehetőség a készletek használatára, hanem Kálmán Julianna tanárnő Kísérletezők Klubja foglalkozásán is. Ott nagyobb hangsúlyt fektetnek a miértekre, megfigyeléseket végeznek az elkészült robotokon, például, hogy mitől függ a sebességük, vagy hogyan kapcsolódnak egymáshoz az elemek, amik mozgásra késztetik a legót. Ők a programozásban is kísérletezőbb kedvűek néha, például készítettek olyan robotot, amelyik képes követni a vonalakat, tehát a szenzorok segítségével „látja” a vonalat, és reagál rá, fordul, ha a vonal is.

 

A teljes bejegyzés és videók megtekintéséhez kattintson ide.

 

forrás: Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola hivatalos Facebook oldala

fotók: Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola