Változatos digitális lehetőségek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában

Publikálva: 2020. november 6.

A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény tanulásban akadályozott és autista tanulói változatos, kódolásra épülő digitális projektekben kalandoztak október közepén.

A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI 2 éve vesz részt a nemzetközi Code Week (Kódolás Hete) programban. A diákok ebben az évben is változatos digitális projektekben kalandozhattak a Meet and Code Szervezet támogatásával. A program sikereiről Halászmé Mándoki Anikó intézményvezető asszony számolt be:

„A Be Tree projekt célja az őszi természet, ezen belül a gyümölcsök, és a hagyományok, ünnepek átismétlése volt kreatív, interaktív feladatok segítségével. A tanulásban akadályozottak alsósai számára olyan játék- és feladatsor készült, amely élvezetessé teszi a tanulást, és különböző online felületeken keresztül nyújt hasznos tudást. Ehhez LearningApps, Wordwall és más platformok játékos, izgalmas felületeit alkalmaztuk. A program végén megismerkedhettek a tanulók a kiterjesztett valóság lehetőségeivel, amikor a Quiver alkalmazás segítségével életre keltették természetet ábrázoló rajzaikat. A felső tagozatos tanulók valódi kódolásos feladatokat oldottak meg a code.org, a lightbot.com és a Scratch oldalak segítségével. Ezek a platformok az olyan fontos 21. századi készségeket, mint a tervező készség, együttműködés, a problémamegoldó gondolkodás, intenzíven fejlesztik, miközben a tanulók észre sem veszik ezt a játékos körülmények miatt.

A Bee Free projekthez kapcsolódó rendezvényünkkel - reagálva az aktuális gazdasági és társadalmi kihívásokra - a padlórobotok irányításában, az algoritmikus gondolkodás alkalmazásában szerzett ismereteket kívántuk átültetni az online térbe. A tanulók (életkoruk és egyéni képességeik szerint) különféle platformokon (android és iOs alkalmazások, webes felületek) ismételhették át a méltán kedvelt robot irányítási módját, majd maguk adhatták meg, illetve fejthették vissza a robotok mozgásának kódjait. A tabletek és okostelefonok segítségével egyedi pályákat készíthettek webes felületen. Annak érdekében, hogy még jobban fokozzuk a gyermekek motivációját, egy pályázatot is hirdettünk számukra: izgalmas jelmezt tervezhettek a robotméhecskének egy képszerkesztő alkalmazás segítségével. 

A Be Free (Break Free) projekt keretében a  tanulásban akadályozott felső tagozatos tanulók, valamint az autista tagozat tanulói egy angol nyelvű szabadulószoba feladatait oldották meg, így alkalmazási helyzetben aktivizálták angoltudásukat, miközben olykor együttműködésre is szükségük volt. A szabadulószobából egy kód segítségével tudtak kijutni, melyet a különböző interaktív feladatok helyes megoldása után kaptak meg. A tanulók mobiltelefonokon, tableteken, valamint az interaktív táblán is dolgoztak. Az izgalmas, élményközpontú feladatok egyszerre kihívást jelentő környezetet teremtettek, ugyanakkor egy egyértelmű szabályokra épülő keretként szolgáltak. Ennek köszönhetően a szabadulószoba kitartó, lelkes munkára motivált olyan tanulókat is, akik egyébként a nyelvtanulásban nehézségekkel küzdenek. A programok megvalósítása során a Szegedi Tankerületi Központtól kapott méhecskéket kiegészítettük pályázati forrásból beszerzett komplex robotikai eszközökkel és web2-es alkalmazásokkal.

A robotika-kódolás projekt folytatásaként intézményünk kapcsolatot épített ki az Abacusan céggel és bekapcsolódott a Vándorrobot programba. Ennek eredményeként 2020 novemberétől 10 hétig használhatják tanulóink az Artec robotépítő készleteket, és három pedagóguskolléga továbbképzésen vesz részt.”


Menü

Navigáció