A Szegedi Jerney János Általános Iskola irodalomtanára, Sáriné Vetró Zsuzsanna első helyezést ért el a Móra Könyvkiadó március végén záruló „Kreatív olvasmányfeldolgozás” című pályázatán. Az analóg tananyag kategóriában benyújtott „János vitéz társas” elnevezésű projekt még a digitális munkarend bevezetése előtt szenzációs társasjátékozásra invitálta a tanulókat.
„Társasjátékozni minden gyerek szeret.” – ez a gondolat volt az indíttatása a János vitéz feldolgozására irányuló kreatív tanítási módszer kidolgozásának.
A Sáriné Vetró Zsuzsanna által megálmodott módszer a csoportmunkára épül. Az irodalmi művet annyi részre osztják, ahány team kialakítására sor kerül, majd a csoportok megkapják egy kartonlapon az előzetesen megrajzolt üres társasjáték-mezőket. Ezekre illusztrációkat, feladványokat készítenek az olvasmánnyal kapcsolatos ismeretek alapján. A feladatok megalkotása egyértelműen a szöveg ismeretét igényli, valamint kreativitást, precízséget, odafigyelést kíván. A csoport tagjainak össze kell dolgozniuk, a munkát fel kell osztaniuk. Végül az elkészült társasjáték részleteit összeillesztik.
Talán a legizgalmasabb rész a játék kipróbálása, amikor is minden tanulónak lehetősége van egy-egy feladvány megválaszolására, ennek során már semmilyen segédeszközt nem használhatnak. A csoporttagok segíthetik egymást, ezáltal fejlődik a csapatszellem. A társas sikeres befejezése, „működése” pedig az osztály közös érdemévé válik, ily módon erősödik az osztályközösség is.
A társasjáték összeállítása komoly feladat; tudást, átgondolt tanuló-alkotó munkát és közösségi szellemet igényel, ugyanakkor szabadon szárnyalhat a fantázia.
A Móra Könyvkiadó által kiírt „Kreatív olvasmányfeldolgozás” című pályázatra benyújtott projektek elbírálása során több szempontot is figyelembe vettek a bírák, úgy mint életkornak, érdeklődésnek megfelelő munka, szövegközpontú feldolgozás, élménytechnikák, drámamódszerek használata, a kreatív munka összhangja a tantervi fejlesztés céljaival, változatos módszerek és munkaformák, lehetőség a differenciálásra, tantárgyi integráció megvalósítása.
Három kategóriában díjazták a pályamunkákat: határon túli pályázók, digitális tananyag, analóg tananyagok.
Sáriné Vetró Zsuzsanna ez utóbbi kategóriában szerezte meg az első helyet.
A tanárnő a projekt legnagyobb sikerét mégis diákjai visszajelzésében látja.
„Az első órát követően egy jellemző mondat a gyerekektől: Mikor lesz már a következő irodalomóra? Ez számomra a siker.”