Köznevelési intézményeinkben egyre nagyobb teret kap a zöld gondolkodás, egyre hangsúlyosabb a környezettudatos életmódra nevelés. A tanulók és pedagógusok téma iránti fogékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint a megvalósított sok-sok ötlet, amelyek a legváltozatosabb módon járulnak hozzá a környezeti fenntarthatóság és természetvédelem népszerűsítéséhez.
Köznevelési intézményeink az őszi, téli hónapokban is kifogyhatatlanok voltak azokból az ötletekből, amelyek a környezettudatosságot követendő életformaként igyekeznek népszerűsíteni. A legegyszerűbb megoldásoktól kezdve az országos elismertségre is szert tevő ZÖLDséges ötletekig nagyon változatos a repertoár, melyet teljességgel lehetetlen bemutatni.
A Rókusi Általános Iskola például szolíd madármenzát álmodott meg a kis fészeklakók számára. Az intézmény tanulói régi lábosfedők felhasználásával készítettek madáretetőket, amelyek folyamatos odafigyelést igényelnek, hiszen a diákok feladata a magvakkal való feltöltésük is.
„Természettudományos szakköröseinknek köszönhetően talán a madarak is vidámabban repkednek iskolánk körül a hideg, téli napokon.” – olvasható a madármenzáról szóló iskolai híradásban.
Madármenza lábosfedőkből
Az állatokról való gondoskodás szinte minden intézményben központi téma. Több iskola - köztük a Szegedi Gregor József Általános Iskola vagy a Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - bogárhotel felállításával igyekezett a rovarok védelméről gondoskodni.
A speciálisan kiképzett kis építmény védelmet és átmeneti szállást nyújt a rovaroknak, üregei kiválóan alkalmasak fészkek építésére, és a korhadó növényi részek táplálékul is szolgálnak.
Kihelyezés előtt a bogárhotel
A Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola többféle zöld ötletet is megvalósított az elmúlt időszakban. Egyebek között fűszernövények közvetlen megismerésére irányuló növénysimogatót, valamint élelmiszerhulladék felhasználását célzó komposztálót készített. Munkájukat a „Komposztünnep 2021.” pályázat eredménye koronázta meg, ugyanis országos második helyezést értek el az általános iskolák között.
Növénysimogató a Tabánban
A Szegedi Arany János Általános Iskola „Zöld Sarok” elnevezéssel környezetvédelmi gyűjtőpontot alakított ki az aulában. Az elemek és használt izzók gyűjtése mellett - szakmai segítséggel - megkezdték a tönkrement mobiltelefonok, akkumulátorok begyűjtését is.
„Ez a gyűjtőkampány reményeink szerint segítheti iskolánk tanulóinak környezetvédő viselkedésének fejlesztését, szemléletének formálását…” – olvasható a „Zöld Sarok” bemutatásáról szóló intézményi felhívásban.
„Zöld Sarok” az Aranyban
A Tisza-parti Általános Iskola a műanyag kupakok újrahasznosításában jeleskedett. A 2.c osztály az alkotó munkát és a szórakozást egybekötve szenzációs társasjátékot készített belőlük.
A műanyag kupakok újraértelmezett szerepe az iskolában
A környezettudatosság terén végzett elkötelezett munkát a Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola nem csak elvárta, de jutalmazta is. Az első félévben „Zöld alsó”, „Zöld felső”, „Zöld király” és „Zöld ász” címeket nyerhettek el az arra érdemes osztályközösségek.
A Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola biokertje már országos elismertségre is szert tett. 2021 októberében Zákányszék lett a VII. Országos Iskolakert-hálózati Találkozó helyszíne, és közel száz érdeklődő tekinthette meg az iskola ÖKO-gyöngyszemét, a biokertet.
Iskolai biokert Zákányszéken
Nem kétséges, a következő félévben is hasonló remek ötletek megvalósítására számíthatunk.