Fókuszban az egészséges táplálkozás

Publikálva: 2024. október 18.

Zöldség- és gyümölcsvadászat, okostányér, vízfogyasztás, testképzavarok – számos hasonló programelemet, illetve témát érint a Szegedi Janikovszky Éva Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola egészséges táplálkozással kapcsolatban kidolgozott jó gyakorlata. Az Aktív Iskola program keretében meghirdetett Egészséges Táplálkozás Hetének helyi sajátosságait az október 16-án megtartott tudásmegosztó workshopon ismertette az intézmény.

Ebben a tanévben is folytatódik a Szegedi Tankerületi Központ által koordinált iskolák közötti online workshopok megszervezése. A tudásmegosztó fórumok célja az egymástól való tanulás, a helyi jó gyakorlatok ismertetése, népszerűsítése, a társintézmények által kidolgozott vagy kipróbált programok tanulmányozása.

Október 16-án a Szegedi Janikovszky Éva Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola mutatta be az Aktív Iskola programhoz kapcsolódó Egészséges Táplálkozás Hetének helyi jó gyakorlatát, melynek elemeit Szélesné Körtvélyessy Valéria testnevelő, programvezető, munkaközösség-vezető ismertette.

Elmondta, hogy az egészséges fizikai és mentális környezet kialakítását, a minőségi sportolást, a mozgásos tanulást mindig is szívén viselő intézmény a 2023/2024. tanévben csatlakozott az Aktív Iskola programhoz. Márciusban valósították meg az Egészséges Táplálkozás Hetét.

A témának és kapcsolódó területeinek gyakorlatilag minden zugába bekukkantottak. A programhéten számos esemény várt a tanulókra. Egyebek között zöldség- és gyümölcsvadászaton vettek részt, majd a termékeket fogyasztásra előkészítették, megtanulták, mi is az az okostányér, foglalkoztak a táplálékpiramis kérdésével, a testképzavarokkal, az elhízás és az elfogyasztott ételek mennyisége és minősége közötti összefüggésekkel, a folyadékbevitellel, és nem maradtak ki az édességekkel kapcsolatos ismeretek sem. A feladatok között növényültetés és a témához szorosan kapcsolódó egyéb kísérő programok is szerepeltek. Így például kozmetikai és hajápolási tanácsokat is hallhattak a gyerekek, szemtornán vehettek részt, sőt a káros szenvedélyek kérdése is napirendre került.

A programot vezető tanárnő elmondta, hogy a feladatokat alapvetően két szempont szerint osztották meg: az alsós munkaközösség tagjai azonos tematika alapján tevékenykedtek, a felső tagozaton pedig munkaközösségenként dolgoztak a témakörrel.

A tanárnő hangsúlyozta, kiemelten fontos, hogy játékos, kötetlen formában, lehetőleg minden tananyag és tanóra kapcsán találkozzanak a diákok ezzel a kérdéskörrel, hiszen így érhető el a széles körű ismeretszerzés. Csak néhány példa erre: a magyaróra például kiválóan alkalmas a receptek írására, a természettudományi órák szabadulószobás játék lehetőségét kínálják, a vizuális kultúra foglalkozásain vagy egyéb művészeti órákon remek plakátokat készíthetnek a diákok, énekórán gyümölcsökről szóló dalokat tanulhatnak. A sor sokáig folytatható, az ötletek iskolai tárháza pedig kifogyhatatlan, az egészséges táplálkozással kapcsolatos pedagógiai, módszertani lehetőségek folyamatosan bővülnek.

Aki a Janikovszky jó gyakorlata alapján intézményében hasonló programsorozatot szeretne szervezni, úgy a helyi igényekhez, szokásokhoz igazítottan, saját ötletekkel kiegészítve bátran megteheti. Gyermekeink egészsége ugyanis közös ügyünk!

Menü

Navigáció