Környezeti nevelés, sportfoglalkozás, pályaorientáció, játék és szórakozás - az intézmények számtalanszor bebizonyították, hogy a diákok számára megrendezett programjaik gyakran többféle cél szolgálatába állíthatók. A szervező-előkészítő munka során a „Mit?” kérdés mellett nagyon fontos kérdés a „Hogyan?” is, hiszen az ismeretátadáson túl alapvető érdek, hogy jól érezzék magukat a gyerekek.
A különböző intézményi programokhoz gyakran többféle cél is illeszthető. Jól megférnek egymás mellett a különböző pedagógiai területek, például a környezeti nevelés, a sportfoglalkozás, a pályaorientáció, a művészeti képzés vagy éppen a játék és szórakozás. Ezt igazolta többek között egy-egy jól sikerült rendezvénnyel a Rókusi Általános Iskola és az Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Fontos Sándor Tagintézménye.
A Rókusi Általános Iskolában nemrégiben egy nagyon érdekes előadás kötötte le a tanulók figyelmét, mely elsősorban környezetvédelmi kérdéseket boncolgatott, de pályaorientációs szempontból is valóságos gyöngyszemnek bizonyult.
A diákok Karáth Emil tengerbiológus vezetésével igazi mélytengeri élmények birtokába jutottak. Betekinthettek a korallok, ráják, teknősök, cápák világába, megtudhatták, milyen veszélyek fenyegetik a tengeri élővilágot, és mit tehetünk az itt élő fajok fennmaradása érdekében. A „Merülj velünk!” edukációs program előadója, a Kids for the Oceans Egyesület vezetője számos érdekességet osztott meg a hallgatóságával, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a víz alatti ökoszisztémák jelentős szerepet játszanak a klímaváltozás lassításában. Az Egyesület célja, hogy a jövő nemzedékét megismertesse az óceánok élővilágát fenyegető veszélyekkel. A foglalkozások végén a gyerekek egyedülálló módon nyerhettek bepillantást a tengerek világába: VR szemüvegek segítségével merülhettek a tengerek mélyére. Ezzel az újszerű megoldással a diákok virtuálisan kerülhettek testközelbe a tenger élővilágával.
„Karáth Emil biológus-ökológustól tanulóink naprakész, friss információkhoz jutottak a fenntarthatóság és környezetvédelem témakörében.” – mondta Marosiné Köntés Ibolya, az iskola igazgatója.
Az Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Fontos Sándor Tagintézménye decemberben pályaorientációs napot tartott, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a tanulók játékos formában ismerkedhessenek meg különböző szakmákkal és munkahelyekkel.
„Fontosnak tartjuk, hogy ez a tevékenység ne csak a 7–8. évfolyam tanulóinak szóljon, hanem minden életkorban, a korosztálynak megfelelő formában segítse a diákokat életpályájuk megtervezésében és a továbbtanulásra való felkészülésben.” – olvasható az eseményről szóló beszámolóban.
A „Mit?” kérdés mellett azonban hangsúlyos volt a „Hogyan?” is. A nap során az iskola tanulóiból alakított vegyes csapatokat 13 állomás várta, ahol a különféle szakmák és foglalkozások bemutatása mellett az ezekhez kapcsolódó munkaeszközökkel is megismerkedhettek a gyerekek. A nyolcadikos tanulók aktív szerepet vállaltak a program sikerességében, hiszen ők voltak a pedagógusok segítői az egyes állomásokon.
A program változatos feladatokat kínált, amelyek játékos formában hozták közelebb a szakmai ismereteket. Volt találós kérdés és rejtvény, régi szakmák és mesterségek megismerése, ország-város típusú feladatlap, digitális táblás puzzle, activity, ügyességi feladatok, sportjátékok és még megannyi más érdekesség.
Még egy rögtönzött kiállítás is született a régi szakmák témájában.
„A nap végére tanulóink nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak a szakmákról, hanem a közös élményeknek köszönhetően erősödött a csapatszellem és az együttműködési készség is.” – mondta Hódiné Vass Magdolna, a tagiskola vezetője.