Köznevelési intézményeinkben többféle formája él a diákgondolatok igényes közzétételének, a tanulókat érintő és érdeklő események színvonalas megosztásának. Teret engedve a diákszemmel látott, diákfüllel hallott, diákszájjal elmesélt történések közreadásának, a Szegedi Tankerületi Központ 24 iskolája működtet sulirádiót, 11 intézményben foglalkoznak nyomtatott vagy online iskolaújság szerkesztésével, és 1 esetben suliTV tudósít a helyi eseményekről.
A diákszáj szó hallatán szinte mindenkinek az iskolai élethez kapcsolódó vicces mondások jutnak eszébe. A mulattató aranyköpések mellett azonban létezik egy igen komoly területe is a témának, mely sok munkát, kitartást, igényességet és kommunikációs ismereteket követel a művelőitől.
A Szegedi Tankerületi Központ 24 intézménye iskolarádió működtetésével segíti az érdeklődő diákok médiatevékenységét. Van, ahol alkalomszerűen, a suliélet jeles napjaihoz, ünnepségeihez igazítottan „izzítják” be a stúdiót, többségében azonban heti rendszerességgel, esetenként naponta jelentkeznek. A leadott adások is igen nagy szórást mutatnak. Van, ahol nagyon komoly műsorszerkesztői munka folyik esetenként média vagy informatika szakkörhöz kapcsolódóan, de akad olyan intézmény is, ahol a zenehallgatás dominál. Egyben azért megegyeznek a törekvések: a rádió legyen a diákokért!
Így vagy úgy, de az „iskola hangja” megszólal az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolában, a Csengelei Általános Iskolában, a Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és AMI-ban, a Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskolában, a Röszkei Orbán Dénes Általános Iskolában, a Szegedi Arany János Általános Iskolában, a Szegedi Bonifert Domonkos Általános Iskolában, a Szegedi Deák Ferenc Gimnáziumban, a Szegedi Gregor József Általános Iskolában, a Szegedi Jerney János Általános Iskolában, a Szegedi Petőfi Sándor Általános Iskolában, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban, a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában, a Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskolában, a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola székhelyén és 4 tagintézményében, a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és AMI-ban, az Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és AMI székhelyén és 2 tagintézményében, valamint a Zákányszéki Általános Iskola és AMI-ban.
A rádió – a saját szerkesztésű anyagok közlésén és zenehallgatáson túl – természetesen kiválóan állítható egyéb nemes ügy szolgálatába is. Ennek kiváló példája, hogy a tanév elején több iskola csatlakozott a Szegedi Pinceszínház minőségi irodalmi élményeket kínáló „Tíz perc rádiószínház” című kezdeményezéséhez, mely a magyar klasszikus és kortárs irodalom írásait, novelláit dolgozza fel rádiójáték formájában.
A tankerület 11 intézményében iskolaújságot szerkesztenek a tanulók. A nyomtatott vagy online megjelenésű sajtóorgánumok egyike-másika kifejezetten hatásos és találó elnevezéssel hívja fel a figyelmet magára. Míg az Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola és AMI Fontos Sándor Tagintézményében Fontos Firkák címmel lát napvilágot a diákújság, addig az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola Fehér Tollakkal ékeskedik, a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és AMI pedig Tarjáni Oldalast kínál a hírcsemegére éhes olvasói számára.
A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium RadnótiSok(k) elnevezésű lapja már országos elismerésre is szert tett, megjelenése óta három alkalommal kapta meg a DUE országos médiapályázatán a legjobb középiskolai lapok kategóriájának dicséretét. Ugyancsak komoly munka folyik a mozgóképkultúra és médiaismeret tagozatot működtető Szegedi Deák Ferenc Gimnáziumban is. A több éves kihagyás után 2017-ben újrastartoló online iskolaújság, az iDeák 2018-ban és 2019-ben is sikeresen szerepelt a DUE Médiahálózat pályázatán. Mindkét évben „Az év online diákmédiuma” elismerés birtokosa lett.
Az említett intézmények mellett az iskolaújság különböző gyakoriságú megjelentetésével foglalkoznak még a Csengelei Általános Iskolában, a Ruzsai Weöres Sándor Általános Iskola és AMI-ban, a Szegedi Dózsa György Általános Iskolában, a Szegedi Petőfi Sándor Általános Iskolában, valamint a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolájában.
Kisebb településeken az iskolai történések szorosan összeforrnak a helyiek életével. Érezhető ez a diákkommunikáció terén is. A Röszkei Orbán Dénes Általános Iskola például a település havilapjának, a Falusi Suttogónak a hasábjain ad rendszeresen hírt magáról diákjai közreműködésével.
Hasonló a helyzet Mórahalmon is, ahol a helyi kábeltelevízió biztosít lehetőséget a folyamatos hírközlésre. A Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola tanulóinak média szakkör keretében megszerkesztett műsorát Gyerek Perec címmel havi 1 alkalommal láthatja a település lakossága.
Vitathatatlan, hogy a diákszájra mindig szükséges odafigyelni, és ha igényli, érdemes teret engedni megnyilvánulásainak. Fontos és nem könnyű területe ez a pedagógiai munkának, hiszen a tanulókat meg kell tanítanunk arra, hogy az őket ért élmények alapján kialakítsák egyéni stílusukat, látásmódjukat, kreatívan segítsék a közösséget, amelyben élnek, és gondolataikat megfelelő módon legyenek képesek kifejezni.
És nem árt, ha tudjuk, esetenként még mi felnőttek is tanulhatunk tőlük!
Fotó: Kézben a Fontos Firkák (Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános Iskola Fontos Sándor Tagintézménye)