Számos kutatás igazolja, hogy a logikai készséget fejlesztő sakkjáték a szabadidő hasznos eltöltése mellett sikeresen alkalmazható a gyermekek iskolai teljesítményének növelése terén is. A sakkoktatásban rejlő lehetőségeket különböző módon igyekeznek kiaknázni a köznevelési intézmények. A Szegedi Tankerületi Központ három általános iskolájának pedagógiai gyakorlata is kiváló példa erre.
A Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola a 2014/2015. tanévben vezette be a Polgár Judit Sakk Alapítvány által kidolgozott Sakkpalota Programot. Ez az egyedülálló módszertan nem a klasszikus sakktanítást állítja előtérbe, hanem annak szabály- és eszközrendszerét alkalmazva az általános képességfejlesztésre, a logikus és kreatív gondolkodás elősegítésére, a digitális korban fellépő gondolkodásfejlődési hiányosságok korrigálására irányul. A sakk a kompetenciaalapú nevelési-oktatási folyamat szerves részeként, mint oktatási eszköz jelenik meg. A Tarjáni Iskola további célja a személyiségfejlesztés, a tehetséggondozás, a felzárkóztatás, a kritikai gondolkodás fejlesztése heti rendszerességgel, tanítási idő keretében.
Többéves kiemelkedő munkájának köszönhetően - az országban negyedikként - az intézmény elnyerte a „Kiváló Referencia Iskola” címet, melyet személyesen Polgár Judit nemzetközi nagymester, nyolcszoros sakkolimpikon, kétszeres női sakkolimpiai bajnok adott át 2019. április 12-én.
A Szegedi Petőfi Sándor Általános Iskola pedagógiai programjában a sakklogika oktatásának kritériumai kerültek kidolgozásra.
Mind a székhely, mind a tagintézmény diákjai nagyon aktívak a különböző versenyeken, ahol rendre kiváló eredményeket érnek el. Legutóbb például a Szegeden megrendezésre kerülő Sakk Megyei Egyéni Diákolimpián indultak nagyon sokan, és a legügyesebbek bejutottak az Országos Egyéni Diákolimpiára is.
Az iskola hagyományos rendezvényei között is helye van a sakknak. A „Mikulás kupa” névre elkeresztelt járási sakkverseny például évi rendszerességgel kínál tartalmas téli programot az intézményben.
A sakkoktatás megfelelő feltételeinek biztosítása érdekében a tankerület a közeljövőben mintegy 250.000 forintot kíván fordítani az iskola eszközeinek fejlesztésére.
A pedagógiai kínálatba illesztett sakkoktatás kérdésével legrégebben a Tisza-parti Általános Iskola foglalkozik. Az elért eredmények magukért beszélnek, az intézmény számos nemzetközi és országos sakkeredménnyel büszkélkedhet.
Az 1-2. évfolyamosok a délelőtti tanórákon ismerkedhetnek meg a játék szépségeivel, a nagyobbak számára pedig a délutáni órákban, szakköri keretek között biztosítottak a foglalkozások.
Az iskola „Tisza-partis péntek” elnevezéssel havonta egy alkalommal tehetségfejlesztő sakkjátszmára invitálja a szellemi sport elkötelezettjeit, sőt a szülőket is bevonja a nevelő-oktató munka folyamatába: esetenként gyermek-szülő versenyek megszervezésével teszi izgalmasabbá a délutánokat.
Az elsős beiskolázás előkészítésének fázisában idén az óvodások is belekóstolhattak a sakk rejtelmeibe.
Újításként a Sakkpalota Program felmenő rendszerű bevezetése folyik az intézményben, ahol jelenleg az 1-2. évfolyam számára biztosított az új módszertan.
A fenti példák is igazolják, hogy a sakk sikeresen állítható a tanítás szolgálatába, és általa jelentős eredményeket érhetünk el a különböző tanulói kompetenciák fejlesztésében.