A Szegedi Deák Ferenc Gimnázium néhány éve ezt a címet adta a nívódíjat nyert Erasmus+ projektjének. A szemlélet nem változott. A pedagógusok külföldi továbbképzéseinek támogatása, a diákok különböző témákhoz kapcsolódó tanulási folyamatainak koordinálása, az iskola nemzetközi kapcsolatainak szélesítése, a belső és külső tudásmegosztás ma is alapvető célkitűzés. A disszemináció folyamatos, és a nagyfokú komplexitás jellemző rá.

A Szegedi Deák Ferenc Gimnázium az Erasmus+ egyik fellegvára Szegeden. Mind a pedagógusok, mind a diákok vonatkozásában nagyon komolyan veszik az élményeken alapuló, más országok szokásaiba, kultúrájába, történelmébe betekintő folyamatos tanulást.

A 2022/2023. tanévben fantasztikus programelemek megvalósításával az akkreditációs pályázatuk első éve zajlott. Külföldi diákprojektek, eTwinning pályázat több ország bevonásával, egyéni mobilitások, nyelvi és módszertani kurzusok, tanárok különböző országokban történő intézménylátogatása, spanyol és holland vendégek fogadása – mind-mind az elmúlt tanév történései. Ehhez igen komplex tudásmegosztó munka is tartozott, köztük kerekasztal-beszélgetések, élménybeszámolók, tapasztalatcserék, kiállítások szervezése.

A 2023/2024. tanévben a munka teljes erőbedobással folytatódik. Az első félév egyik kiemelt eseménye volt az Erasmus+ belső tudásmegosztásának és továbbképzésének kapcsolódása „A világ legnagyobb tanórája” projekthez, mely a fenntartható fejlődést szolgáló célokra fókuszál, és egyebek között az esélyegyenlőség megteremtésére, a minőségi oktatás biztosítására, környezetünk védelmére irányítja a figyelmet. 

A Deákban öt teremben különböző programokat valósítottak meg.

„Iskolánkban az akkreditációs pályázatunk hatására megalakult a Green Team Székácsné László Éva és Dudik Éva tanárnők vezetésével. A tanév elején csatlakozásra buzdították a tanulókat. Ezen a disszemináción éves céljaikról, terveikről számoltak be. Szintén ebben a csoportban Dudik Éva az eTwinning felületet mutatta be, és az eTwinning jelentőségéről beszélt.” – olvasható a projektelem leírásában.

A fenntarthatóság témaköréhez kapcsolódva a tudatos és egészséges táplálkozással is foglalkoztak. A téma feldolgozásához az Európai Unió által támogatott rövidfilmeket ajánlották, melyek a táplálkozási tudatosság fejlesztése mellett lehetőséget biztosítanak a témákkal kapcsolatos tananyagfejlesztésre, szószedet összeállítására is.

„Külön teremben ültek le ötletelni és tapasztalatot megosztani a tavalyi és az idei diákprojektünkben érintett kollégák. Összegyűjtötték, milyen jó gyakorlatok emelhetők át az első diákutaztatásból, mire kell figyelni, esetleg másként csinálni…” – olvasható a harmadik programot érintően.

Másik helyszínen a külföldi intézménylátogatások élményeit, a beépíthető, átvehető tapasztalatokat osztották meg.

Az éghajlatváltozás témakörében pedig Ürge-Vorsatz Diána videóelőadását tekinthették meg az érdeklődők.

„Mindezek a témák beágyazódnak akkreditált Erasmus projektünkbe, valamint az idei tanév kiemelt nevelési célkitűzésébe.” – hangzik a program összefoglalójában.

Látható, hogy komolyan veszik: „A jó pap is holtig tanul.”