A Béke Utcai Általános Iskola egyik pozitív pedagógiai-módszertani eszköze az Arizona programra épülő, annak alapelveivel összhangban álló Béke szigete projekt. A Béke szigete több mint egy gyönyörűen berendezett tanterem: gyermekcentrikus konfliktuskezelés, komplex személyiségfejlesztés, nyugodt légkörű problémamegoldás is egyben.

A Béke szigetének sajátosságait Farkas Csenge iskolapszichológus ismertette.

 

Egyik termünk joggal kapta a Béke szigete elnevezést, hiszen falai, berendezései nyugalmat árasztó, tengerparti hatással bírnak. Ennek a környezetnek a kialakítását a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács és a Csongrád-Csanád Vármegyei Bűnmegelőzési Tanács támogatásának köszönhetjük.

Ez a helyiség nem csupán esztétikai értékkel bír, hanem fontos eszköze egy pozitív pedagógiai módszernek, mely hazánkban Arizona programként ismert. A program használatát és bevezetését illetően igyekeztünk visszanyúlni a programot megalkotó Edward E. Ford eredeti elképzeléséig. Továbbá a „békeutcás” sajátosságokat figyelembe véve törekedtünk egy szervezetfejlesztésre is alkalmas módszertant kidolgozni, melynek célja az iskolai konfliktusok csökkentése. Mindezt pedig a tanulók felelősségérzetének, továbbá olyan szociális készségek fejlesztésével éri el programunk, mint például az érzelmi intelligencia, a kommunikációs és mentalizációs képesség.

 

A Béke szigete egy olyan pozitív pedagógiai-módszertani eszköz, amely lehetőséget ad arra, hogy személyközpontúan, gyermekcentrikusan, az emberi jó kapcsolatok megóvásával hatékonyan csökkentsük a nem kívánt magatartásformákat. Célunk, hogy a diák a problémás viselkedés elkerülése érdekében ne a megrovástól való félelem miatt döntsön, hanem azért, mert felelősségteljesen át tudja gondolni azt, hogy a tettei milyen negatív következményekkel járhatnak tanárai és diáktársai tekintetében.

 

Tantestületünk elkötelezett a program alapelveinek betartásában, valamint hisz abban – az Arizona programmal összhangban –, hogy számos konfliktus abból adódik, hogy a tanuló érzelmileg megterhelt, viselkedését nem képes megfelelően szabályozni, ezért felnőtt segítségére van szüksége. Ám ennek a felelősét nem a tanórát tartó pedagógusban látja, hiszen az ő feladata elsődlegesen az oktatás. Így a diák a felnőttől érkező segítséget – a tanórai helyzetből kilépve – a Béke szigetén ügyeletet végző pedagógustól kapja meg. Ebben a gyönyörű helyiségben történő érzelmi stabilizáció után a tanuló immáron tanulásra alkalmas állapotban térhet vissza a tanórára.

A program azontúl, hogy alkalmas az aktuális konfliktusok hatékonyabb kezelésének megsegítésére, hosszú távon hozzájárul a diákjaink szociális készségeinek fejlődéséhez, segítve az intézmény jobb légkörének, hangulatának kialakulását, támogatva a nyugodt körülmények között folyó nevelő és oktató munkát.

 

Emellett megfelelő teret biztosít kisebb és nagyobb közösségeink programjainak megvalósítására; szakkörök, osztályfőnöki órák, fejlesztő foglalkozások tartására, melyeknek pozitív élménye ebben a szép környezetben tovább növeli tanulóinknak az intézményhez való kötődését.”

 

Az Arizona program eredményei iránt több iskola is érdeklődik. A Szegedi Tankerületi Központ által koordinált, havi rendszerességgel megszervezett tudásmegosztó workshopok következő állomásán – a tervek szerint - a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola osztja majd meg e témát érintő tapasztalatait.