„II. Rákóczi Ferenc nyomában Kárpátalján”

Publikálva: 2019. október 21.

2019. október 4-8. között az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett ”Határtalanul! Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” pályázat keretében az esztári Irinyi Károly Általános Iskola és AMI 25 hetedik osztályos tanulója és 3 kísérőtanára látnivalókban és élményekben gazdag napokat tölthetett Kárpátalján.

A tematikusan tervezett és megvalósított útvonalon a kiutazók a magyar történelemben kiemelkedő szerepet játszó II. Rákóczi Ferenc fejedelem nyomába szegődtek. Az emlékhelyek és a szellemi örökség kutatásával párhuzamosan a diákok megismerkedtek az Északkeleti-Kárpátok természeti kincseivel, betekintést kaptak a határon túli magyarság hétköznapjaiba.

A kiutazás napján  a Beregszászi Kálvin János Református Vendégszálláson elfoglaltuk szálláshelyünket. Ezt követően Tiszaújlakra utaztunk, ahol a kuruc csapatok első győztes csatájának helyszínén Turul-emlékművet koszorúztuk meg tanulói kiselőadás után. Másnap a Rákóczi Ferenc életében nagy szerepet betöltő Munkács várát látogattuk meg. A vár felső szintjéről a már hófödte havasok csúcsait is meg csodálhattuk. A belvárosban a ma már egy művészeti középiskolának otthont adó Rákóczi-kastélyt kerestük fel, amelytől nem messze a város híres szülöttjének, Munkácsy Mihálynak a szobra áll. A következő napon a 841 méter magasan levő Vereckei-hágóhoz érkeztünk. Megemlékeztünk arról, hogy a fejedelem itt érkezett Magyarországra a szabadságharc kezdetén. A Himnusz eléneklése után az itt emelt emlékműnél koszorút helyeztünk el. A visszafelé tartó úton Kárpátalja egyik legszebb műemlékét az egykori Rákóczi-uradalom területén fekvő Schönborn-kastélyt tekintettük meg.

Október 8-án részt vettünk a beregszászi 4. sz. Kossuth Lajos Középiskola megemlékezésén, amelyen a helyi kortárs osztály az 1849. október 6-án kivégzett aradi vértanúkra emlékezett. Ezt követően közös koszorúzás volt az iskola névadójának szobránál. A kirándulás utolsó napján, Beregszászon, melyet a fejedelem „az én városomnak” nevezett fejeztük be az emlékek kutatását. A város téren Esze Tamás 1703. május 22-én bontotta ki Rákóczi zászlaját és itt olvasta fel a fejedelem kiáltványát. Ebéd után a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán megismerkedtünk az intézmény történetével, majd rövid, érdekes előadások következtek a kémia-, biológia-, földrajz tanszékeken.

Az élmények mesélése már a hazafelé tartó úton elkezdődött, mely néhány nap múlva a kirándulás során készített fényképek és video anyagok felhasználásával értékelő órán folytatódott.

Iskolánk és a részt vevő tanulók nevében köszönjük a támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Berettyóújfalui Tankerületi Központnak. A tanulmányi kirándulás megvalósítása során diákjaink felejthetetlen élményekhez jutottak, magyarságtudatuk erősödött.