A Túristvándi Molnár Mátyás Általános Iskola tanulói és pedagógusai 2019. május 30. - június 02. között Kárpátaljai magyar irodalmi és történelmi emlékhelyeket és nevezetességeket látogattak meg a Határtalanul program keretében.

2019. május 30. - június 02. között a Kárpátaljai magyar irodalmi és történelmi emlékhelyeket és nevezetességeket látogattuk meg a Határtalanul program keretében. Megismerkedtünk a magyar nyelvű lakossággal, életmódbeli körülményeivel, szokásaival, történelmi helyzetükkel. Meglátogattuk a Munkács várat, amely Kárpátalja egyik legismertebb történelmi emléke. A babona szerint a vár egyik tulajdonosának, Korjatovics Tódor ujjának megfogása szerencsét hoz. Megtekintettük többek között a Kazinczy emlékszobát, majd megkoszorúztuk Zrínyi Ilona és a kis II. Rákóczi Ferenc szobrát. Elsétáltunk a türkizkék városháza előtt, amely az egyik legimpozánsabb épület a városban. Eljutottunk a görög katolikus Boldogságos Szűz Mária Mennybemenetel templomba is, ahol a Torinói lepel másolatát őrzik, illetve itt látható Jézus keresztjéből egy szilánk is. Felkerestük a Férfi Kolostort a Mindenszentekhez, ahol megcsodálhattuk a különleges építészet mellett az egyik kápolna előtt a kerekes kutat szenteltvízből. Láthattunk egy csodákat művelő elszárad növényt képkeretben, amely állítólag húsvétkor minden évben kizöldül. A Málenkij robot áldozatinak kegyeletünkkel adóztunk Szolyván.
Ungvár belvárosában a zsidó és az ortodox templomok építészetének összehasonlítása után, a régi zsidó negyedben sétálgattunk. Felkerestük az Ungvári 10. számú Dayka Gábor Magyar Tannyelvű Középiskolát, ahol megismerkedtünk az ottani diákokkal és oktatással, majd közösen floorballoztunk.
Felkerestük az Ungvári várat, amely Kárpátalja egyik leghíresebb műemléke. Ungvár szívében foglal helyet, a vulkanikus eredetű Várhegyen. Egy várkastéllyá átalakított belső várból és az azt övező parkból áll. A várkertben megtekintettük Hermész szobrait, valamint egy kiterjesztett szárnyú, hatalmas méretű turulmadarat, amely egykor a munkácsi vár emlékoszlopát díszítette. A vár főbejárata előtt megcsodáltuk Héraklész másfél életnagyságú szobrát. Beregszászon csoportokban vetélkedve, játékosan felfedeztük a Bethlen kastélyt, a régi Royal szállót, a tiszti kaszinót, a katolikus templomot, a magyar színház és a magyar főiskola épületét. Felkerestük a református templomot és a zsinagógát. Túráztunk a Sipot vízeséshez, mely Ukrajna és Kárpátalja talán legszebb vízesése. A 14 méter magas vízesés környéke jól kiépített, kedvelt kirándulóhely, környékén az év több szakaszában is rendezvényeket tartanak. Felejthetetlen, élményekben és látnivalókban gazdag 4 napot töltöttünk Kárpátalján.