A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium hét diákjával indult útnak a litvániai Kaunasba, hogy részt vegyen a Sound in the silence című nemzetközi projektben. Egy horvát, egy német és egy litván diákcsapattal közösen láttak neki, hogy feldolgozzák a kaunasi IX. számú erőd súlyos történelmi örökségét – a művészet eszközeivel.

"A Sound in the silence projekt pályázatát egy évtizede minden évben meghirdeti az ENRS (European Network Remembrance and Solidarity), amelyet öt közép-európai ország (Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Románia és Németország) oktatásért felelős miniszterei alapítottak. Egy pályázat keretei közt kiválasztott, négy különböző országból érkező tanár hét-hét, összesen huszonnyolc diákjával vehet részt a projektben – így  évente más-más országok iskolai csoportjainak részvételével bonyolítják le a programot.


A 20. századi történelem egy-egy bonyolult, az adott helyszínhez kötődő, nehezen feldolgozható eseménye áll a projektek középpontjában. A szervezés feladatát – mindenre kiterjedő figyelemmel és nagy-nagy szeretettel - az ENRS projektszakemberei végezték. A szállásunk a kaunasi ferences rendi kolostor által fenntartott késő-gótikus zarándokház negyedik szintjén volt, innen indultunk minden nap a programjainkra. Az első két napon Kaunas és a IX. számú erőd történetével ismerkedtünk meg, valamint bemutatkoztak a projekt workshopvezető művészei: Dan Wolf amerikai rapper és producer, aki a kreatív írás-workshop, Kat Rampaćkova szlovák koreográfus és táncpedagógus a táncworkshop, Sean Palmer a hangművészeti workshop vezetője, és végül, de nem utolsó sorban Tetiana Kriukovska ukrán filmművész a diákcsapat facilitátora volt.
 A részvételhez nem volt szükség előképzettségre, mindenki maga választhatta meg, hogy melyik művészeti ággal szeretne foglalkozni, melyik workshopban szeretne részt venni. A négy ország diákjai között hamar megkezdődött a barátkozás, a kommunikáció nyelve végig az angol volt - az ebédek, vacsorák, szünetek, közös séták, esti beszélgetések is alkalmat adtak, hogy a csapat alkotó közösséggé formálódjon.



A IX. számú erőd napjainkban múzeumként működik – ennek termeiben és járataiban zajlott a kreatív munka, és az utolsó előtti estére létrejött a diákok érzéseit és gondolatait megjelenítő előadás. A performansz a múzeumerőd udvarán felállított sátorban kezdődött és itt is ért véget. Az izgatott előadóművészek csapata egy sétaelőadáson vezette végig a közönséget: együtt jártuk be az erőd termeit és járatait, ahol az előadók az egyes helyszínekre szabott, oda álmodott táncos-verses, hangaláfestéses jelenetekkel fogadták az előadás nézőit, vendégeit – a meghívottak között voltak a múzeum dolgozói, kaunasi lakosok. A litván diákokat szüleik lepték meg a jelenlétükkel, a magyar csapatot pedig a vilniusi nagykövetség egyik munkatársa. Az előadást kerekasztal-beszélgetés zárta, ahol a művészek és a diákok megfogalmazták, hogyan segítette őket a művészeti alkotó munka a történelmi események feldolgozásában, saját művész-énjük felfedezésében és életre szóló barátságok kialakításában. Köszönjük Edyta Zielnik és Beata Tomczyk szervező munkáját, a művészek odaadó munkáját és az ENRS-ESZEH vezetésének, hogy lehetővé tették a projekt létrejöttét. " (Szabó Márta Mária tanár)

Forrás: Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium