Lezárult a XIA-DIÁKLABOR-23-09 Selye János Diáklabor kiépítése, Diáklabor kiépítése a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban című projekt
Projekt címe: |
XIA-DIÁKLABOR-23-09 Selye János Diáklabor kiépítése, Diáklabor kiépítése a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban |
Szerződött támogatás összege: |
103 792 884 Ft |
Támogatás mértéke (%-ban): |
100% |
Projekt időtartama: |
2023.10.01. – 2025.05.31 |
A Szombathelyi Tankerületi Központ koordinálásával, a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban valósult meg a Selye János Diáklaborhálózat elnevezésű laborfejlesztési program, amely új szintre emelte a természettudományos oktatást Vas vármegyében. A projekt célja az volt, hogy a diákok – gimnazisták és általános iskolások egyaránt – élményszerű, gyakorlatközpontú módon ismerkedhessenek meg a természettudományok világával.
A projektben egy korszerű, több tudományterületet kiszolgáló laboratórium létesült a gimnáziumban, ahol a tanulók a tantervi kereteken túlmutató kísérleteket végezhetnek – az optikától a spektroszkópián át egészen a vízminőség-elemzésig. Az eszközpark nem csupán a fizika, kémia, biológia és földtudományok területét támogatja, hanem a modern MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatika) oktatás igényeit is teljes mértékben kiszolgálja.
A program során olyan eszközöket szereztünk be, amelyek segítségével a tanulók kézzelfogható módon vizsgálhatták az energia-megmaradás törvényeit, analizálhatták a különböző környezeti mintákat, miközben a tudományos kutatás alaplépéseit is elsajátították. A spektrofotométerek, digitális adatgyűjtő rendszerek, mikroszkópok és terepi mérőműszerek használatával a diákok nemcsak megfigyelők, hanem aktív felfedezők is lehettek.
A Selye János Diáklaborhálózat nem csupán a gimnázium falain belül vált meghatározóvá. A labor régiós szereplőként számos partneriskolát fogadott: a város több általános iskolája – köztük a Reményik Sándor, Oladi, Dési Huber, Neumann János, Apponyi Albert és Gothard Jenő Általános Iskola diákjai is rendszeresen látogatták a laborfoglalkozásokat, ahol interaktív, izgalmas tudományos élményeket szerezhettek.
A program szellemiségét jól tükrözi, hogy a labor nem csak oktatási térként, hanem innovatív tanulási közegként is szolgált. A gimnazisták tudományos diákkörökben, szakkörökön és versenyfelkészítéseken vettek részt, míg az általános iskolások számára bevezető kísérletek, mikroszkópos vizsgálatok és látványos demonstrációk nyújtották az első komoly tudományos élményeket. A kutatásra épülő tanulás gyakorlata számos formában megvalósult: volt, aki a Nap–Föld–Hold modell működését elemezte, mások mezőgazdasági fajtavizsgálatokkal vagy tudománytörténeti kutatásokkal foglalkoztak. A diákok nemzetközi projektekhez is csatlakoztak, mint az Erathoszthenész-féle földmérés vagy az UNIverZOOM űrkutatási program.
A projekt sikeréhez jelentősen hozzájárult a széles körű szakmai együttműködés. Olyan partnerek kapcsolódtak be a munkába, mint az ELTE Informatikai Kara, a Vasivíz Zrt. vagy a Schaeffler Savaria Kft., de egyéni szakértők – Dr. Szinetár Csaba biológus, Dr. Kovács József csillagász, Prófusz György mesterpedagógus, vezető szaktanácsadó – is aktívan támogatták a program megvalósítását vendégelőadásokkal és tanácsadással.
A Selye János Diáklaborhálózat projekt egyaránt szimbóluma lett az együttműködésen, gyakorlati tapasztalaton és jövőorientált gondolkodáson alapuló oktatásnak. A projekt lebonyolítását Magyarország Kormánya, a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Nemzeti Innovációs Ügynökség támogatta. A szervezők ezúton is köszönetüket fejezik ki minden közreműködő pedagógusnak, partnerintézménynek, vendégelőadónak és nem utolsósorban a kíváncsi, kísérletező diákoknak, akik e kivételes tudományos kaland részesei voltak és a továbbiakban lesznek.
A labor nemcsak egy tér, hanem egy tanulási szemlélet szimbóluma is lett: együttműködésre, felfedezésre és jövőorientált gondolkodásra ösztönöz.
