Selye János Diáklabor projekt – Túl az első mérföldkövön
A Nemzeti Innovációs Ügynökség Zrt. közreműködésével a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával, a Fehérgyarmati Deák Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, az Esze Tamás Gimnázium, valamint a Tóth Árpád Gimnázium részt vesz a XIA-DIÁKLABOR-23-13 azonosítószámú pályázat megvalósításában.
A Selye János Diáklabor hálózat kialakításának célja olyan tehetséggondozó műhelyek létrehozása és fejlesztése, melyek lehetőséget biztosítanak elsősorban a köznevelés 7-13. évfolyamok diákjai körében a tudományos kiválóság támogatására, illetve a kutatói életpálya népszerűsítésére elsősorban az MTMI (Matematika, Természettudomány, Műszaki és Informatika,) szakterületekhez kapcsolódóan a természettudományos területen való kutatások végzésére, és különböző projektek létrehozására alkalmas műhelyek létrejöttének támogatásán keresztül. A projekt célja a diáklaborok, mint innováció-ösztönző és tudományos életpályára felkészítő központok megerősítése, a hazai és nemzetközi módszerek adaptálása, valamint a vállalati és felsőoktatási szektorral együttműködési felületek kialakítása, melynek keretében fejlesztésre kerülnek már meglévő és létrejönnek új diáklaborok, a hazai és nemzetközi együttműködések megerősödnek és új együttműködések kerülnek kialakításra.
A Nemzeti alaptanterven túlmutató célja a projektnek az, hogy az intézmények természettudományos kísérleteket dolgoznak át úgy, hogy a főbb témákat mindig egy olvasmány, mese, „storyline” köré építik és így beszélik meg tudományos jelenségeket. Így a tizenéves korosztály érdeklődése jobban felkelthető, a résztvevők részesei lehetnek egy gyakorlatorientált és interaktív kísérleti foglalkozásnak.
A projekt lehetővé teszi, hogy a természettudományi tantárgyakat: fizika, kémia, biológia, komplex módon, a holisztikus szemléletmódot figyelembe véve közvetítse a diákok felé. Az általános iskolás korosztály motivációja elősegíti, hogy a középiskolai tanulmányaik után pl. műszaki, egészségügyi, vegyipari pályán jól boldoguljanak a munkaerő piacon.
A tanulók élményeket szerezhetnek, kutatási tapasztalatot gyűjthetnek. A foglalkozásokon többnyire csoportmunka zajlott, az érvelés, a kritikus gondolkodás, a kreativitás, a következtetések levonása, eredmények grafikus ábrázolása nagy hangsúlyt kapott.
A kémiai kísérleteket végeztek a gyerekek egyénileg, így jártasságot szereztek az eszközök használatában.
A probléma felvetéstől kezdve, kísérletek, megfigyelések, tapasztalatok, magyarázatok, következtetések levonása, prezentáció készítése egy logikai egységet alkotott. Az Öveges - Labor lehetőséget adott a kísérletezéshez szükséges készségek kialakításhoz, a terepi munka az élő és élettelen környezet összefüggéseinek megláttatására. Olyan kísérletek, megfigyelések elvégzése valósult meg, melyek az egyszerűtől a bonyolultabbak felé haladtak, a szabadszemmel már nem érzékelhető objektumokat mikroszkóppal láthatóvá tették.
Alapvető kutatási módszereket, pl. kromatográfiát is alkalmazhattak a diákok.
Ez a típusú pedagógia segíti azt, hogy a tanulók átéljék a tudásalkotás folyamatait, segíti őket a kritikus gondolkodás kifejlesztésében, a felelősség kialakításában. A Mátészalkai Esze Tamás Gimnázium pedagógusai 2023 októbere és 2024 szeptembere között több mint 300 természettudományos tanórát tartottak a Mátészalkai Tankerületi Központ illetőségébe tartozó fehérgyarmati 7-8. évfolyamos tanulók számára. A projekt a 2024/2025-ös tanévben is folytatódik.