Megújuló köznevelés Ságvár és térségében
EFOP-4.1.3-17-2017-00147
Megújuló köznevelés Ságvár és térségében
Kedvezményezett: Siófoki Tankerületi Központ
Projekt címe: Megújuló köznevelés Ságvár és térségében
Projekt azonosító száma: EFOP-4.1.3-17-2017-00147
A támogatás összege: 126 978 875 Ft
Támogatás intenzitása: 100 %
Projekt megvalósítás ideje: 2017.09.01.-2019.05.31.
Megvalósítási helyszínek, bevont intézmények
Ságvári Szilády Áron Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (8654 Ságvár, Petőfi u. 13.)
Projekt célja
A köznevelési intézmények infrastrukturális fejlesztésének fő célja fokozni az adott intézmény eredményességét, az inkluzív oktatást (nyitottságra ösztönző nevelést) és emelni az általa nyújtott szolgáltatások minőségének színvonalát, ezzel biztosítva a minőségi oktatáshoz, neveléshez való hozzáférést. A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése, az alacsony teljesítményt nyújtó, a 2007-2013. közötti infrastrukturális fejlesztésekből kimaradt, elsősorban a fejlesztendő járásokban működő, a végzettség nélküli iskolaelhagyásban érintett intézményekben infrastrukturális fejlesztések segítségével.
Részcélok: a helyi szükségletek kielégítésére irányuló, racionális és hatékony működést biztosító, korszerű nevelési, oktatási környezet kialakítása, különösen a tanulást segítő és közösségi terek tekintetében; a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012 (VIII. 31.) EMMI rendelet 2. sz. mellékletében (eszköz- és felszerelési jegyzék) meghatározott kötelező helyiségek kialakítása, felújítása és eszközök beszerzésének támogatása a minőségi nevelés feltételeinek megteremtése érdekében.
Projekt részletes szakmai tartalma
A Siófoki Tankerületi Központ (tov. STK) intézmény alapításától kezdődően legfontosabb céljának tekinti a közoktatás-nevelés területi egyensúlyának megteremtését. Célja a fenntartásában működő 46 intézmény több mint kétharmada jelenllévő korszakos hátrány felszámolása, az elhivatott pedagógusok és nevelők munkájához valamint a társadalom és gazdaság elvárásaihoz igazodó köznevelés kereteinek biztosítása. Az STK menedzsmentje felismerte, hogy napjainkban az általános iskolai oktatás nemcsak alapismereti és továbbtanulásra felkészítő funkciót lát el, hanem olyan fiatalokat kell a középfokú oktatásba bocsátani, akik tanulmányaik végén alkalmasak a széleskörű alkalmazkodásra, problémamegoldásra – mindezt egy tradicionális gyökerekből táplálkozó, túlnyomórészt hátrányokkal sújtott falusias - kisvárosias környezetben, Magyarország felzárkóztatandó járásaiban. A meglévő leromlott köznevelési infrastruktúra megújításának első lépéseként Ságvár és térségében a helyi társadalmi felzárkózás érdekében, a területi elmaradottság felszámolásán és korszerű intézményi keretek kialakításán túl jelen projekt megvalósításával olyan intézményi infrastruktúra kialakítása a cél, amely alkalmas az innovatív pedagógiai módszerek akár évtizedes alkalmazási környezetének megteremtésére. A projekt részét képezi az STK komplex fejlesztési stratégiájának, mely koherens közszolgáltatási többletet nyújt a leginkább fejlesztendő területeken. Kimenetében biztosítja, hogy a nevelés-oktatás helyi feltételrendszere közvetlen közelségbe hozza a 2H(4-31%), 3H(1-7%), SNI(1-3%) és BTMN (23-32%) csoportba tartozó, valamint a felzárkózást és minőségi oktatást kereső egyéb célcsoportba tartozó tanulói részére az alap- felzárkóztató- és művészeti oktatás fenntartható innovatív és minőségi biztosítását. E cél kapcsolódik az intézmény által korábbi években megvalósított pedagógus szaktudás-fejlesztéshez, együtt hozzájárulnak a területi hátrányok csökkentéséhez, a társadalmi felzárkózáshoz és a lokálisan boldoguló aktív rétegek megerősítéséhez.
Ságvár beiskolázási körzetébe több a 105/2015 korm.rend szerint hátrányos helyzetű település tartozik. Nyím jelentős munkanálküliséggel sújtott, Bábonymegyerrel együtt mindegyikük társadalmi- gazdasági és infrastrukturális szempontból kedvezményezett település.
A pályázó intézmény helyzete a járásban igen speciális, mivel az elmúlt évek beiskolázási adatai és a vonzáskörzet demográfiai mutatói alapján befogadó és segítő közeget jelent a felzárkózó kisgyermekek számára – ugyanakkor ennek társadalmi elvárás-szintű ellátásához jelen pályázati lehetőségig nem volt lehetősége. Az intézmény fejlesztendő tárgyi infrastruktúrája leromlott, több épített elem nem felel meg az Alaptörvényben rögzített egészséges környezethez és közszolgáltatásokhoz való méltó hozzáférésnek. A projekt az előbbi problémákra ad választ. A 20/2012 EMMI rend. és kapcsolódó szabályzók alkalmazásával felújított, korszerűen felszerelt 17 intézményi helyiséget fejleszt. Megvalósít 7 db tanterem, 2 db szertár, 1 db zsibongó és 1 db szertár, 1 tanári szoba, 1 db titkári, 1 db gondnoki helyiség, 2 db folyosó és közlekedő felújítást, 2 db komplett vizesblokk felújítást, beltéri nyílászárók cseréjét, világítás-korszerűsítést, védőburkolat kialakítást. Megvalósul 728db (ebből 637db iskolai bútor és eszköz; 23db fejlesztő-; 38 db infokommunikációs-; 9db technikai-; 21db természettudományos-) eszköz beszerzése.
Kötelezően megvalósítandó, önállóan nem támogatható tevékenységek keretében 14 hónapon keresztül projekt és szakmai menedzsmentet működtet – Projektmenedzser, Pénzügyi vezető, Szakmai vezető. Elkészül 1 db kommunikációs terv, 2 db tájékoztató tábla, 2 sajtóközlemény, 2 projektrendezvény.
A projekt a menedzsment és szakmai stáb aktiválását követően megvalósítja a közbeszerzési egyéb versenyeztetési eljárásokat, elkészítteti a dokumentációkat, kivitelezői szerződést köt, ellenőrzést és tájékoztatást hajt végre, megvalósítja az eszközfejlesztést, aktiválja a beruházás eredményeit valamint széleskörű társadalmasítást végez. Vállalja a horizontális és esélyegyenlőségi szempontok érvényesítését. Megvalósul a közoktatásfejlesztés implementációja, a fejlesztés eredményeképpen a Ságvár és térségi általános iskolások tanulási és továbblépési esélyei igazodnak az EU sztenderdekhez, megvalósulnak a releváns stratégiákban foglalt célkitűzések, csökken a lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás, csökken az alacsony iskolai végzettség miatt NEET célcsoportba kerülő fiatalok száma, nő a középiskolákban sikeresen tovább tanulók száma, emelkedik a térség megtartó ereje, hosszú távú kimenetében biztosítottá válik a térség helyi identitásra épülő társadalmi-gazdasági fejlődése.