A tervezett fejlesztés célja a decsi Bíborvég Általános Iskola épületének felújítása, korszerűsítése, műszaki színvonalának emelése és energiahatékonysági fejlesztése.
Projekt címe: A decsi Bíborvég Általános Iskola infrastrukturális fejlesztése
Pályázati azonosító: TOP_PLUSZ-3.3.3-23-TL1-2024-00003
Kedvezményezett neve: Szekszárdi Tankerületi Központ
Konzorciumi partner neve: Tolna Vármegyei Önkormányzati Hivatal
Leszerződött támogatás összege: 447.317.640 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Projekt helyszíne: 7144 Decs, Haladás u. 1.
A projekt tervezett befejezési dátuma: 2028.02.29.
A Szekszárdi Tankerületi Központ pályázata a Széchenyi Terv Plusz program keretében 447,3 millió Ft vissza nem térítendő támogatást nyert el. A projekt forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. A projekt Támogatási Szerződése 2024.11.26-án lépett hatályba, jelenleg a projekt műszaki-szakmai előkészítése zajlik.
A tervezett fejlesztés célja a decsi Bíborvég Általános Iskola épületének felújítása, korszerűsítése, műszaki színvonalának emelése és energiahatékonysági fejlesztése. Decsen egy feladatellátási helyen, a Bíborvég Általános Iskolában folyik általános iskolai nevelés-oktatás. A 270 férőhellyel rendelkező iskola körzetes iskola, felvételi körzete Decs, Sárpilis (kivéve Decs-Szőlőhegy). Az iskolában alsó és felső tagozat is működik, évfolyamonként 1 osztállyal. Az intézmény fenntartója a Szekszárdi Tankerületi Központ, az ingatlan tulajdonosa Decs Nagyközség Önkormányzata. Az iskola épületének első traktusa még 1967-ben épült 4 tanteremmel és kiszolgáló helyiségekkel, majd több ütemben bővítésre került az épület. Nagyobb felújításra 2019-2020-ban került sor, ez azonban csak az iskola tornatermét érintette.
A jelenlegi beruházás keretében nyílászáró csere, hőszigetelés történik, megvalósul az épületvillamossági rendszer korszerűsítése, az emeleti vizesblokk felújítása, valamint a napelemes rendszer bővítése. Az akadálymentesítési előírásoknak való megfelelés érdekében új akadálymentes rámpa készül és új akadálymentes mosdó kerül kialakításra. Megtörténik a belső terek, tantermek felújítása: festés, ajtócsere, burkolatcsere, ill. –felújítás történik. A felújított tantermekben az elavult, elhasználódott bútorzat cserére kerül, a digitális kompetenciák fejlesztése érdekében interaktív asztalok kerülnek beszerzésre. Kialakításra kerül a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók fejlesztését szolgáló helyiség, mely új, a fejlesztést hatékonyan szolgáló eszközparkkal kerül berendezésre, felszerelésre.
A pályázat célja a valós, helyi igényekre alapozott infrastrukturális fejlesztés, mely hozzájárul a területi különbségek kiegyenlítéséhez azáltal, hogy infrastrukturálisan a XXI. század követelményeinek megfelelő színvonalú épület jön létre, korszerűen felszerelt tantermekkel, mely valós alternatívát jelenthet a szülőknek a városi, ill. környékbeli iskolák mellett. A sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók fejlesztését szolgáló helyiség kialakítása, eszközökkel való felszerelése hozzájárul a hátránykompenzáció biztosításához, mely a tanulói összetételre való tekintettel prioritást élvez az iskola tevékenységében. A fejlettebb infrastruktúra hozzájárulhat a pedagógusok megtartásához, ill. fiatalabb pedagógusok bevonzásához. A szakos ellátottság növelése pedig a hátránykompenzáció biztosításával együtt fokozza az intézmény által nyújtott szolgáltatások minőségének színvonalát és az eredményességét, mely a köznevelési infrastruktúra fejlesztésének fő célja.
A nemzeti fejlesztéspolitikai célok közül a projekt a minőségi oktatási környezet és a hatékony nevelés feltételeinek megteremtése, ill. az azokhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása által hozzájárul az oktatás minőségének javulásához és a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséhez.
Az európai kohéziós politika szakpolitikai célkitűzései közül a fejlesztés elsősorban a szociálisabb, befogadóbb Európa létrehozását segíti elő a köznevelést támogató beavatkozás révén, azonban a projekt részét képező energetikai fejlesztés támogatja a zöldebb, környezetbarátabb Európa megvalósítását is.
A projekt konzorciumban valósul meg. A Szekszárdi Tankerületi Központ, mint konzorciumvezető feladata a projektelőkészítés (Megalapozó Dokumentum elkészítése, műszaki dokumentumok elkészíttetése, közbeszerzési eljárás lefolytatásának biztosítása), az építési beruházás, valamint az eszközbeszerzés megvalósítása, a kötelező tájékoztatási és nyilvánosság biztosítási feladatok ellátása, továbbá a megvalósításhoz szükséges műszaki-szakmai szakértők bevonása a projektbe. Az átfogó projekt menedzsmenti feladatok ellátásáért a Tolna Vármegyei Önkormányzati Hivatal lesz felelős.
Az épület felújítás előtti fotója: