A „digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítását célzó projekt” 2022-ben indult és elérkezett a negyedik szakaszához. Ennek keretében a Bajai Tankerületi Központ iskoláiban 771 tanulói notebookot vehetnek át a szülők és a diákok.
A „digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítását célzó projekt” 2022-ben indult és elérkezett a negyedik szakaszához. Ennek keretében a Bajai Tankerületi Központ iskoláiban 771 tanulói notebookot vehetnek át a szülők és a diákok. A köznevelési államtitkár a Bajai III. Béla Gimnáziumban notebookok átadása kapcsán 2024. november 28-án, csütörtökön tartott sajtótájékoztatót.
A sajtótájékoztatón dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár elmondta, hogy „A kormányzat még 2021-ben hozta azt a döntést, hogy a magyar köznevelés digitalizációja érdekében egy jelentős projektet indít el. Ez összefüggött a járványügyi tapasztalatokkal, hogy az iskolák digitális eszközparkjának fejlesztése szükséges, valamint azzal, hogy az oktatásban van olyan digitális potenciál, amelyet érdemes kihasználni. 2022-ben 120.000 hordozható számítógépet biztosítottunk. 2023-ban 140.000 eszközt és 2024-ben tavasz folyamán 193.000 eszközt, most ősszel újabb 125.000 eszközt vásárolt a kormányzat, ez összességében 579.000 notebookot jelent. A Kormányzat célja az volt, hogy 5. évfolyamtól a 12. évfolyamig minden olyan tanulónak, aki igényel hordozható számítógépet, azt számukra központilag ingyenesen biztosítsák.
Az őszi szállítással valósult meg a köznevelési rendszer teljes ellátottsága, ez azt jelenti, hogy az 5-12. évfolyamig valamennyi diák rendelkezik notebookkal, abban ez esetben, ha azt igényelte. Abban biztos vagyok, hogy ezek az eszközök tovább fogják segíteni a módszertani sokszínűséget, azáltal hogy a hagyományos oktatás mellett a digitális eszközök is teljes mértékben rendelkezésre állnak mind a pedagógusok, mind a tanulók számára.”
A Bajai Tankerületi Központ igazgatója Sárosi Magdolna elmondta, hogy a laptopok november 28. és 29-én érkeznek meg a Bajai Tankerületi Központ 33 intézményébe, az 5. és a 9. évfolyamon tanuló diákok számára, amelyeket a szülők a Kréta rendszeren keresztül igényelhettek. A diákok sokféleképpen használhatják a notebookokat pl. önálló tanulásra, valamint az iskolai tanórákon is.
A Bajai III. Béla Gimnázium igazgatója dr. Munczig Dénesné kihangsúlyozta, hogy a tankerületi központnak köszönhetően több tantárgyat tudnak csoportbontásban oktatni, a csoportmunka keretében kiválóan tudják alkalmazni a notebookokat, az otthoni munkában is nagy segítséget jelentenek a laptopok. Az igazgatónő elmondta, hogy azok a laptopok, amelyek nem tanulói használatban vannak, nagyon nagy segítséget jelentenek a kompetenciamérés időszakában és a tanórákon.
A laptopok ugyanolyan ingyenes taneszközök, mint a tankönyvek. A notebookok segítségével a tanulók hozzáférhetnek az oktatási, online tananyagokhoz, a különböző oktatási digitális platformokhoz, kutathatnak az interneten, prezentációkat készíthetnek.
Az eszközök például kiválóan alkalmazhatók tehetséggondozó, versenyfelkészítő szakköri, emelt szintű érettségire felkészítő foglalkozásokon és idegen nyelvi órákon.
Az RRF program évek óta zajlik és ebben az évben vált teljessé, azaz minden diák 5. évfolyamtól a 12. évfolyamig átveheti a notebookot, amennyiben azt a szülő igényelte. A Bajai Tankerületi Központban 2022-től négy szakaszban összesen 3192 db notebook került kiosztásra, valamint oktatási célra közel 640 db eszközt vehettek át az iskolák.
A pályázat a személyes használatú gépeken túl intézményi használatra szolgáló notebookokat is biztosított az iskolák számára, ezzel javítva az IKT eszközellátottságot és az azokhoz való egyenlő hozzáférést.
A napokban a Bajai Járásban 441 db, a Kalocsai Járásban 231 db és a Bácsalmási Járásba 99 db eszközt vehetnek használatba a diákok. Ebben a negyedik osztási körben több mint 32 milliárd forintot biztosított a kormány a laptopok beszerzésére országos szinten. A ráfordítás az elmúlt évek beszerzéseit is tekintve meghaladta a 200 milliárd forintot. Ez a kezdeményezés egy fontos lépés a digitális oktatás fejlesztésében és a tanulási környezet modernizálásában és nagyban támogatja tanulók IKT kompetenciájának fejlesztését.