A játszva tanulás elvét figyelembe véve festették fel az iskola udvarára a különféle játékokat.

Hajdúhadház. Óriási meglepetés érte a hajdúhadházi Földi János Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és AMI tanulóit az első tanítási napon. Az udvart, ahol felsorakoztak az évnyitóra, szinte fel sem ismerték. A szürke térkő helyett egy színes játékvilág fogadta a kicsiket és a nagyokat.

Birta Judit és Ócs József pedagógusok ugyanis – egy jó gyakorlatot megvalósítva - a játszva tanulás elvét figyelembe véve festették tele az iskolaudvart különféle játékokkal: a megszokott ugróiskola mellett számok, betűk tanulására, társasjátékra, sőt sakkozásra is alkalmas ábrák töltötték be a teret. A szándék az volt, hogy a szünet valóban kikapcsolódást, felüdülést hozzon.

A pályázatról Birta Judit tanítónő mesélt.

20 éve vagyok a hajdúhadházi Földi János Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és AMI tanítónője. Pályám során nap mint nap szembesülök a hozzánk érkező gyermekek hátrányaival. Kollégáimmal folyamatosan dolgozunk azok csökkentésén, tanulóink iskolai életének sikeressé tételén. Ebben a munkában óriási lökést adott számomra, hogy az elmúlt tanévben a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ által megrendezett innovációs pályázaton „jó gyakorlatommal” első helyezést értem el. Már ekkor elhatároztam, hogy a pályázat anyagát a gyakorlatban is megvalósítom – fogalmazott a tanítónő.

 

A módszer működik

A módszert Holly Barker Clay oxfordi tanár találta ki, és sajátos nevelési igényű gyermekek esetében is működik. Az a lényege, hogy a gyerekek a tanóráról a folyosóra, az iskolaudvarra lépve egy sor fizikai mozgásos feladattal találják szemben magukat, vagyis miközben lépegetnek, ugrálnak, követik a színes figurákat a több érzékszervükre ható környezetben, kikapcsolódnak, megnyugodnak, majd újra képesek lesznek a tanórai koncentrációra.

Birta Judit kiemelte, a tanulók számára vonzó, színes figurák teszik igazi élménnyé a mozgás örömét. Az alkotások négy napon keresztül, több, mint 30 órás társadalmi munkával készültek Ócs József pedagógus segítségével, hogy a tanévkezdéskor meglepetés várja a gyermekeket.

A gyermekeknek hinniük kell abban, hogy az eléjük állított feladatokat meg tudják oldani. Aki sikert él át, úgy érzi, sok mindenre alkalmas. Az iskolai siker és a magatartás nem választhatók el élesen egymástól, hiszen a tanulási siker megkönnyítheti a beilleszkedést a közösségbe. A játékos tevékenységek során magatartási szabályokat, elvárásokat állítunk a tanulók elé, amelyeken keresztül megtanulják helyesen értékelni viselkedésüket és betartják a szabályokat – fogalmazott a tanítónő.