Hogyan újítsuk meg 55 éves múltra visszatekintő általános iskolánk arculatát? Milyen módon kapcsoljuk hagyományainkhoz, szakmai tudásunkhoz a „Z” generációt is lázba hozó új ismereteket? Erre próbált választ találni innovatív közösségünk a 2016/2017-es tanév kezdetén - Mészárosné Fehérvári Mónika intézményvezető írása.

(Fotó: www.hunyadi.oroszlany.hu)

Iskolánk erőssége a matematika és a sport területén a tehetséggondozás, ehhez képzett és tapasztalt kollégáink vannak, adottak a tárgyi feltételek is mindkét területen. Viszont kiaknázatlan tartalékokat láttunk a digitális eszközök tanítási-tanulási gyakorlatba illesztése terén, pedig - tapasztalataink szerint - ezek a mai gyerekekre motiváló hatással bírnak. Egyértelmű volt, hogy itt érdemes fejlődnünk, fejlesztenünk.

Mérleget készítettünk: mivel rendelkezünk ezen a területen, milyen célokat tűzzünk ki, hogyan valósítjuk meg azokat?

Adottságaink eszközök terén: 17 digitális tábla, több osztály munkájához elegendő tanulói laptop és szavazóegység, dokumentumkamera állt rendelkezésünkre, melyek mindegyike hat évnél idősebb.
Szakmai tudás terén: Promethean bázisikolaként nem volt idegen tőlünk a digitális tananyagkészítés; informatika tanáraink a logo és a scratch programozást oktató, diákjaikkal az informatika versenyeken szép eredményt elérő pedagógusok; rendszergazda informatika tanárunk kiváló oktató programok készítésére képes, aki a tantestület figyelmét folyamatosan ráirányítja a digitális kompetenciák fejlesztésének új lehetőségeire; a kollégák nagy része a meglévő eszközöket magabiztosan használja, sőt többen a Moodle e-learning keretrendszert is alkalmazzák tanítási gyakorlatukban.
Lehetőségeinkről: a 2015/2016-os tanévben bekapcsolódtunk a LEGO Matek pilot programba. Kollégánk pozitív tapasztalatait bemutató órák alkalmával és beszámolókon keresztül osztotta meg a szakmával. A programot mindenképpen folytatni szerettük volna. Az elmúlt években tartalmas együttműködés alakult ki az Edutus Főiskola LEGO robot körével. Diákok csoportjaival részt vettünk robotika foglalkozásaikon, melyeken azt tapasztaltuk, hogy a felfedezésre, kísérletezésre épülő módszer az általános iskolásoknak is élményt ad. Játék közben fejlődnek a szociális kompetenciák, és a kognitív tudás számos területen bővül. Mindkét programot jó lehetőségként értelmeztük, melyet folytatni érdemes.

(Fotó: Tatai-Szűcs Cecília)

Láttuk tehát, hogy az adottságaink, lehetőségeink jó pozíciót kínálnak a további fejlesztésekhez. Célul tűztük ki, hogy közel 600 diákunk oktatásához új, a meglévőknél modernebb digitális eszközökhöz jussunk, fejlesszük digitális kompetenciánkat, elsajátítsuk a digitális pedagógiai módszertant és beillesszük tanítási gyakorlatunkba. Modern digitális felszerelést, LEGO eszközöket és robotokat kívántunk beszerezni, tanfolyamokon szerettük volna bővíteni tudásunkat. Fontosnak éreztük, hogy a terveink megvalósításáról folyamatosan tájékoztassuk a partnereinket és a városlakókat is, ezért több ízben éltünk a média kínálta lehetőségekkel.

Elkészítettünk egy, a terveinkkel kapcsolatos prezentációt, melyet eljuttattunk az Ipari Park cégeihez. 450 ezer forintot kaptunk, melyet a Szülők és Pedagógusok a Gyermekekért Alapítvány kiegészített és meg tudtuk vásárolni az első 5 LEGO robotunkat. A Tatabányai Tankerületi Központ két kolléga továbbképzésével és speciális bútorzattal támogatta céljaink kezdeti megvalósítását. Tehetséggondozó munkaközösségvezetőnk sikeresen pályázott Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása témában, így két informatika tanárunk beindította a LEGO robotika szakkörünket. Megfigyelőként, majd versenyzőként részt vettünk a WRO verseny nemzeti döntőjében. 2017-ben a verseny eredményhirdetésén iskolánkat a digitális kompetenciák fejlesztése érdekében végzett munkája elismeréseként a Rotary Club egy újabb LEGO robot készlettel jutalmazta. 2018-ban ugyanezen a versenyen két csapatunk 3. helyezést, egy csapatunk 5. helyezést ért el. Beneveztünk a Bányászrobot versenyre is, melyen két bányagép modellel szerepeltek sikerrel csapataink.

(Fotó: Huma Erzsébet)

2017-es Tehetségnapunk keretében, a Győri POK által meghirdetett szakmai programon mutattuk be, hogyan használjuk digitális eszközeinket a tanítási órákon. Az érdeklődő kollégák láthatták a szavazóegységek, a tabletek, a tanulói laptopok mellett a LEGO robotok használatát is.

Évről-évre elindulunk a Code Week nemzetközi programozási héten, melyen a helyi szakiskolával, a Morgan Stanley informatikusaival és az Edutus Főiskola tanáraival tartalmas hetet valósítunk meg és minden évben kiérdemeljük a Code Week aktív iskolája címet.

Három másik tankerületi iskolával sikeres pályázatot készítettünk „Digitális környezet a köznevelésben - Fejlesztés a Tatabányai Tankerületi Központ intézményeiben” címmel. A megvalósítók: az Oroszlányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola, a Bakonysárkányi Fekete István Általános Iskola, a Kisbéri Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Általános Iskola Petőfi Sándor Általános Iskolája és a Császári Zrínyi Ilona Általános Iskola. Az elnyert 110 millió forintos támogatásból a tantestületek digitális módszertani képzéseken bővíthetik tudásukat és digitális eszközök kerülnek az iskolákba. Ez utóbbi eszközök között kivetítő panelek, tabletek, LEGO robotok és építőeszközök, szoftverek vannak. Jelenleg elmondhatjuk, hogy 12 osztály együttes munkájára alkalmas digitális eszközök kerültek az iskolákba, 40 pedagógus módszertani képzése valósult meg, a bevont iskolák Pedagógiai programjába beillesztésre került a Digitális Fejlesztési Terv, a megvalósító pedagógusok gyakorlatában legalább 40 %-ban megtalálható a digitális pedagógia módszer- és eszközhasználat.

(Fotó: Irka Marianna)

A mögöttünk lévő két tanév távlatában azt látjuk, hogy komoly lépéseket tettünk meg céljaink megvalósítása érdekében és sok munka vár még ránk. Támogatókat találtunk, sikeresen pályáztunk, fejlesztéseket kezdtünk meg, új programokat indítottunk. Mindez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy az Oroszlányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola a jövőben is vonzó legyen az iskolahasználók körében.