A Selye János Diáklabor hálózat (2022-3.1.1-DIÁKLABOR-2022-00001 számú projekt) kialakításának célja az volt, hogy olyan tehetséggondozó műhelyek jöjjenek létre és fejlődjenek, amelyek lehetőséget biztosítottak elsősorban a köznevelés 7–13. évfolyamai számára a tudományos kiválóság támogatására, valamint a kutatói életpálya népszerűsítésére. Ezek a műhelyek az MTMI (Matematika, Természettudomány, Műszaki és Informatika) területekhez kapcsolódó kutatások és projektek megvalósítására adtak lehetőséget.
A Nemzeti Innovációs Ügynökség Zrt. közreműködésével, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával megvalósult projekt célja a diáklaborok, mint innováció-ösztönző és tudományos életpályára felkészítő központok megerősítése, a hazai és nemzetközi módszerek adaptálása, valamint a vállalati és felsőoktatási szektorral való együttműködés fejlesztése volt. Ennek keretében új diáklaborok jöttek létre, a meglévők megújultak, a hazai és nemzetközi együttműködések megerősödtek, és új partnerségek alakultak ki. A program támogatását az intézmények elsősorban eszközparkjaik megújítására, modernizálására, a diáklabor foglalkozások megtartásához szükséges anyag és humánerőforrás költségeinek finanszírozására fordíthatták. A projekt további célja a diáklaborok, mint innováció-ösztönző és tudományos életpályára felkészítő központok megerősítése volt, a hazai és nemzetközi módszerek adaptálása, valamint a vállalati és felsőoktatási szektorral együttműködési felületek kialakítása.
A „Természettudományos érzékenyítés és szemléletformálás Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar vármegyében” című, XIA-DIÁKLABOR-23-13 azonosítószámú projektben az együttműködésben lévő tankerületi központok fenntartásában működő négy iskola a már meglévő diáklaborjait fejlesztette. A Mátészalkai Tankerületi Központ, mint konzorciumvezető, a Kisvárdai Tankerületi Központ és a Debreceni Tankerületi Központ konzorciumi tagokkal karöltve alakítottak ki Selye János Diáklaborhálózatot. A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, az Esze Tamás Gimnázium, a Fehérgyarmati Deák Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, valamint a Tóth Árpád Gimnázium sikeresen valósította meg közös projektjét. A projekt célja az volt, hogy a természettudományos kísérleteket olyan formában dolgozzák át, melyben a főbb témák mindig egy olvasmány, mese vagy „storyline” köré épülnek, így téve élményszerűvé és érthetővé a tudományos jelenségeket. A programot a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium tanárai fejlesztették ki és a konzorcium tagjai saját arculatukra formálták. A program során a résztvevő tanulók interaktív, gyakorlatorientált foglalkozásokon vettek részt, felfedezték a természettudományok szépségeit, és interdiszciplináris szemléletet alakítottak ki. A négy intézmény támogatása összesen 152 905 433 Ft volt.
A diáklaborok eszközparkjának fejlesztésével olyan környezetet tudtunk teremteni a tanulóink számára, amely alkalmassá teszik a természettudományok népszerűsítését. A tantárgyak vonzóvá tétele pozitív hatással lehet a gyerekek és a tudomány kapcsolatára. Kiemelt cél volt, hogy a természettudományok oktatását gyermekközpontúvá tegyük. A projekt megvalósítása alatt és azt követően a konzorcium laboratóriumaiban lehetőséget biztosítunk több ezer tanuló számára, hogy a kutatás- és élményalapú tanulás előnyeit kihasználják. Ez a típusú pedagógiai
Segíti a tanulókat abban, hogy átéljék a tudásalkotás folyamatait, a kritikus gondolkodásukat fejlesszék. Az eszközpark fejlesztése és a szemlélet formálása együtt teremti meg a minőségi természettudományos nevelés feltételeit és az esélyegyenlőséget.
A projekt lezárultával a tanulók birtokba vették a korszerűen felszerelt laboratóriumot és az új eszközöket, amelyek a jövőben is lehetőséget adnak a kutatói attitűd fejlesztésére és az önálló tudományos munka gyakorlására.