Immár harmadik alkalommal hirdetett rajzpályázatot a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. Kerületi Tagintézménye. Huszonegy óvodából hetvenkét pályamunka érkezett, melyből tizenhetet díjaztak a Fővárosi Szabó Ervin XVIII.kerületi Nagykönyvtárában tartott kiállítással egybekötött díjátadó ünnepségen.

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. Kerületi Tagintézménye logopédiai munkacsoportja nagyon fontosnak tartja, hogy a logopédiai terápiát segítse a képi kifejezések megjelenése.  A gyermek egyik kifejezési módja az alkotás. A rajzolás is egy ilyen folyamat. Segíti a megélt dolgok feldolgozását, és ezáltal könnyebb elmesélni, mit is rajzolt. Itt tud a logopédus kapcsolódni a beszéd kifejező részének fejlesztéséhez. Természetesen a rajzolás, mint egyfajta finommozgás hozzájárul a beszédmozgás fejlődéséhez is. 

Az idei témaválasztással a logopédiai foglalkozáson tanult hangok, hangutánzó gyakorlatok megrajzolására buzdítottuk a gyermekeket.  A képek és a rajzok által "láthatóvá" válnak az egyébként csak kimondott hangok és izgalmasabbá/színesebbé teszik a logopédiai foglalkozásokat.  A beszédterápiára járó gyermekek esetében pozitív megerősítést jelent a rajzpályázat a szép beszéd irányába. Az elkészült képekről szívesen beszélnek, magyaráznak a gyerekek, jó alkalom ez a tanult hangok begyakorlására. A képekről otthon is lehet mesélni/apának, nagyinak/, újra ismételgetve a hangokat, szavakat. A rendezvény előtt közös rajzot készítettek a családok, ami nagy élmény volt!

Idén a logopédiai foglalkozáson tanult hangok, hangutánzó gyakorlatok megrajzolására volt a téma

A 2019-es rajzpályázatunkra (ami immár a harmadik alkalom volt) 21 óvodából 72 rajz érkezett, 17 helyezést osztottunk ki. Mindegyik rajz kiállításra került a Fővárosi Szabó Ervin XVIII. Kerületi Nagykönyvtárának Gyermekkönyvtári részében. Minden gyermek büszkén megnézheti, megmutathatja családjának "alkotását", és kedvet kaphat újabb rajzok elkészítésére.

 Örülünk a sok beérkezett rajznak, amit a kerület rajztanára, Ankáné Nagy Ágnes értékelt. Az értékelésnél elsőleges szempont volt, hogy önállóan elkészített rajz legyen a beadott munka, jól ossza be a gyermek a teret a rajzolás során és jól ragadja meg az adott témát. Fontos a rendezettség, a részletezettség, de volt, ahol a színek használatát, a vonalvezetést vagy a színezést emelte ki a rajztanárnő.

A rajzok készítésének egy-egy pillanatát jelképesen tavaszi csokorba kötve adjuk át a kedves Olvasónak, amit a XVIII. kerületi logopédiai munkacsoport tagjai állítottak össze:

A r hangot tanuló gyermekek „Bolygókaland” nevű témahéttel dolgoztak az óvodában. R hangot tartalmazó szavakat gyűjtöttek a logopédussal: Mars, Szaturnusz, marslakó, űrhajó, űrlény. Ezeket rajzolták le és különdíjat nyertek érte a gyermekek.

A z hangot gyakorló kislány méhecskéket rajzolt, amint szállnak a gyönyörű réten, amivel harmadik helyezést ért el.

A könyvtár különdíját kapta: a zs-s hangokról készült zsiráfos-sünis kép, és a hajózó lego emberke – ami a l hangra készült. Vidám hangulatot árasztottak ezek a képek.

A gyerekek büszkék voltak a rajzokra. Sok dicséretet kaptak, ami növeli az önbizalmukat és segíti a logopédiai munkát.

Egyik kolléganőnknél hagyományosan minden artikulációs foglalkozás azzal kezdődik, hogy megkeresik a gyerekek a falon a tanult hangjuk hívóképét és felragasztják a tükörre. Ez egyfajta vizuális megerősítés, ami az óvodás korosztálynak nagyon fontos. Így születtek a vonatos, traktoros, kígyós képek.

Egyik kisfiú a s hanghoz ezt rajzolta: VitorláS hajó,Sok világoS és Sötétkék hullámmal és egy erőS,mérgeS kalózzal. A logopédus megjegyzése: A nyelvVITORLÁT pedig -ugye-minden alkalommal "felvonjuk".

Az első díjas kislány (aki s, zs, cs hangokról vonatot, repülőt és mosolygós felhőt is rajzolt) szülei, testvére is ott volt az eredményhirdetésen, nagyon boldogok és büszkék voltak. Az óvodában is megdicsérték a csoport előtt. Ő egy kicsit visszahúzódóbb kislány, ez a lehetőség biztos hogy önbizalommal töltötte fel. 

Ugyancsak első díjas kislány a s hanghoz gyakorolt síelős mesét rajzolta le, amihez jól jött a saját élmény, apukájával most voltak a hóesésben síelni.

A beszèdèszlelő terápián résztvevő különdíjas kislány elefántot és zsiráfot rajzolt. Az èszlelő órán a hallási figyelem (ezen belül állathangok felismerése) központi szerepet játszik, így öröm a logopédus számára, hogy a rajzon vadállatok kèpei jelentek meg.

A díjakat, okleveleket a logopédiai munkacsoport tagjai önkéntes felajánlásaikkal biztosították.

 A rajzpályázat fő szervezői Marton Andrea és Ravaszné Bencze Veronika XVIII. kerületi logopédusok voltak, akiknek hálásan köszönjük a rendezvény összefogását. A kiállítás elkészítésében Simon Tímea és Borsai-Major Gabriella logopédusok, valamint Kovácsné Lezancsek Olga gyermekkönyvtáros segédkezett. Köszönjük a Szülők, Óvodapedagógusok, Logopédusok munkáját is!

Forrás: Karayné Pavalacs Zsuzsa logopédus, tagintézmény-igazgató helyettes (Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. Kerületi Tagintézmény)

Fénykép:Ravaszné Bencze Veronika- SLY Studio