Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program a Sárvári TKK 14 iskolájában

Projekt címe:
EFOP-3.3.5-17-2017-00016
Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program a Sárvári TKK 14 iskolájában

Projekt időtartama:
2021.03.01.-2021.09.30.
Elnyert támogatási összeg:
84.896.336 Ft
A támogatás intenzitása: 100%

A Sárvári Tankerületi Központ korábban már sikerrel végrehajtott egy EFOP-3.3.5 pályázatot, összesen 7 iskola részvételével. Az eredmények és a tapasztalatok kiemelkedően pozitívak voltak, emiatt nagy nyitottság mutatkozott a program folytatására és kiterjesztésére. Jelen pályázat keretében 14 iskola fogalmazott meg támogatási kérelmet.

Az iskolák kidolgozták az egyes terveket, valamennyi meghirdetett témamodult lefedve, az előírásokkal összhangban. A létszám növelésén túl elsődleges célunk volt a heterogenitás biztosítása a kiválasztásokkal: valamennyi érintett járásból legyenek bevont iskolák; városi és falusi intézmények egyaránt szerepeljenek; a rászoruló gyermekek aránya legyen magas. A kiválasztott iskolák kivétel nélkül a konvergencia régióban találhatóak.

Jelen pályázati terv elkészítése előtt készítettünk egy átfogó helyzetfeltárást, amely az Operatív Program céljai szerint értékelte a 14 bevont iskola helyzetét, környezetét. A feltárt eredmények alapján dolgoztunk ki programjavaslatokat, hogy azok a legszükségesebb területeken nyújtsanak támogatást. A programok az iskolai életet egészében kezelik, azaz a nevelés-oktatás részének tekintik a tanórán kívül az iskolában eltöltött időt, ennek szellemiségében kerültek kidolgozásra a tervezett programok. Átfogó cél az iskolai lemorzsolódás, a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése, amelyet a megelőzést célzó szabályozási útmutatók alapján terveznek az iskolák segíteni.

A 2020-ban tervezett, 2021 nyarán megvalósult program esetében a bentlakásos programban résztvevő tanulók száma 189 fő, a napközi programokon résztvevőké 1116 fő, összesen 1305 fő. A hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű diákok száma 2 fő (bentlakásos program), továbbá 49 fő (napközi program). A programok közel 200 pedagógus munkájával valósulnak meg a tervek szerint. A kivitelezésbe 58 fő közösségi szolgálatos diák bevonása történt meg, a tervezett 34 fő helyett. Számukra a hasznos gyakorlatot adó feladatok biztosításán túl folyamatos szóbeli visszajelzést, útmutatást és személyes támogatást nyújtunk.

A programok az előírásokkal összhangban kizárólag 2021. év 25-26. hetében tervezettek, összesen 70 csoportban. Megvalósításra bevont modulok: Nomád, kaland; Közlekedés, KRESZ, sport, egészségre nevelés; Idegen nyelv; Környezetvédelem, természetismeret, tudatos fogyasztói magatartás; Nemzeti és kulturális identitás – Hagyományőrzés, anyanyelvápolás; Művészeti nevelés; Digitális világ, tudatos médiahasználat, digitális alkotás; Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás.

Ezek az élményhetek kivétel nélkül a formális és informális tanulási alkalmak színterei, észrevétlen kompetenciafejlesztést nyújtva a résztvevőknek. Visszajelzéseink alapján a programok komoly segítséget jelentenek a szülőknek, akik így könnyebben tudják ellátni munkahelyi kötelezettségeiket. Kiemelten figyelünk arra, hogy a hátrányos helyzetű gyermekeket segítsük és a lehető legnagyobb számban bevonjuk, mivel számukra a nyári időszakban jellemzően kevés fejlesztési, támogatási lehetőség érhető el. Az élményhetek kiemelt missziója, hogy a társas együttlét, a szociális kompetenciák erősítése mellett a matematikai és természettudományos készségfejlesztést hatékonyan támogassa. Mindezekre építve a program legfőbb várt eredményeként az iskolai lemorzsolódás csökkentésére tekintünk. Intézményeink esetében járulékos és a mindennapi működést meghatározó haszon, hogy a formális és informális megoldások módszertanát be tudjuk építeni az adott iskolák pedagógiai programjába, amint azt a korábbi, EFOP-3.3.5-19 pályázati projekt esete is igazolja.

A kidolgozott programok mindegyike legalább 3, átlagosan 5-6 fejlesztési területet is érint az alábbiakból: kreatív problémamegoldás; világban való tájékozódás; együttműködés fejlesztése; életpálya és karriertervezés; szociális kompetenciák erősítése; közösségépítés, a tanulás mint közösségi élmény; szövegértés fejlesztése; matematikai tudásszint erősítése; természettudományos tudásszint erősítése; pozitív attitűd kialakítása a természettudományok iránt.